Bolånekunder mindre nöjda

MIN EKONOMI

Kundnöjdheten sjunker bland privatkunder som har bolån, enligt Svensk Kvalitetsindex (SKI). I den senaste mätningen minskar även nöjdheten med företag som erbjuder privatpersoner konsumtionslån och sparande i värdepapper.

Trots att bolånekunderna är mindre nöjda, uppger tre av fyra att de skulle välja samma bolag om de tog nya lån i dag.

"En tredjedel av kunderna ser inget alternativ till sin bank", skriver Svensk Kvalitetsindex i en ny rapport.

Kunderna blir samtidigt mindre nöjda med sitt sparande i värdepapper, exempelvis aktier, fonder och obligationer. Kundnöjdheten har minskat långsamt sedan den första mätningen gjordes 2010. Två aktörer har betydligt nöjdare kunder än andra – Avanza och Handelsbanken.

Rådgivning är något som många sparkunder önskar sig mer av. Fyra av tio privatkunder anser att de inte har tillräcklig kunskap för att hantera sitt sparande på ett bra sätt, och därför är rådgivningen viktig, enligt SKI.

"Män upplever att de har tillräcklig kunskap i mycket större utsträckning än kvinnor", skriver SKI.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM