Ny tjänst ska pressa mäklarnas arvoden

Foto: Johnér Bildbyrå
Webbtjänsten Mäklarbud hjälper bostadsköpare att jämföra olika mäklare.
MIN EKONOMI

Mäklarna tar ut alldeles för höga arvoden.
Det anser grundarna till Mäklarbud, som ska pressa priserna.
– Det är inte bara prisbilden utan också presentationen av mäklaren som är viktig, säger Peter Backman, vd för den nya tjänsten.

Att välja mäklare till ett bra pris är inte alltid det lättaste. Nu har en ny webbtjänst lanserats som ska hjälpa bostadsköpare att få offerter från olika fastighetsmäklare.

– Kunderna ska få en möjlighet att se vad säljarna har att erbjuda och kunna välja säljare därefter, säger Peter Backman, vd för den nya tjänsten Mäklarbud.

Enligt undersökningar som de har gjort uppfattas mäklares arvoden ofta som höga. I och med den nya tjänsten kommer säljarna att kunna se varandras offerter och ändra sina anbud för att locka till sig köpare.

Viktigt med personlig kontakt

Men det handlar också om att köparen ska kunna välja bland flera anbud och kontakta olika mäklare för att träffa dem.

– Det är inte bara prisbilden utan också presentationen av mäklaren som är viktig. Det bygger mycket på att man får en bra kontakt med mäklaren, säger Peter Backman.

Joakim Lusensky, analys- och kommunikationschef på Mäklarsamfundet, branschorganisationen för fastighetsmäklare, tycker att det är positivt när köpare får möjlighet att jämföra olika alternativ.

– Det är alltid bra att bostadskonsumenter kan jämföra olika mäklare. Att ha en transparens för bostadskonsumenter är utmärkt, säger han.

Hård konkurrens pressar priserna

Men han menar att det redan i dag är en hård konkurrens, som gör att priserna pressas.

– Utifrån ett branschperspektiv ser vi snarare att arvodena pressas för att det är en hård konkurrens i dag. Många mäklare får jobba väldigt hårt för uppdragen och det är klart att en sådan här tjänst också eventuellt kan påverka arvodena.

Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, tror att köpare är medvetna om hur viktigt det är att jämföra olika mäklare.

– Det är bra om kunderna kan jämföra olika alternativ. Det tror jag också att kunderna gör i dag. Man kontaktar inte bara en utan flera olika kedjor innan man bestämmer sig för vem man väljer. Det är klart att priset spelar roll, men kunder är också noga med att de får en säljare som är duktig och kan sälja objektet till ett bra pris, säger han.

Bör jämföra alla

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings mäklare får bestämma själva lokalt om de vill använda jämförelsetjänster, då det kan se olika ut på orterna.

Marcus Svanberg tycker att det är viktigt att alla mäklartjänster jämförs för att kunden ska kunna ta ställning till vilken man ska välja.

– Det är verkligen viktigt att man lyfter fram alla mäklartjänster och inte bara de som är villiga att betala för tjänsten. Det vill till att man jämför alla mäklare på en ort för att det ska vara objektivt och kännas trovärdigt.

Svensk Fastighetsförmedling använder inte jämförelsetjänster för att nå ut till kunder. Tanja Ilic, vd på Svensk Fastighetsförmedling, tycker att det är bra att fler blir medvetna om olika mäklartjänster. Men hon menar att det billigaste alternativet inte alltid är det bästa.

– Det är inte alltid så att man får en bra bostadsförsäljning genom att anlita den billigaste mäklaren. Ett bostadsköp är en av de viktigaste affärerna man gör och då är det viktigt med kvalitet, säger hon.