SJ mister nattågen på övre Norrland

Av: TT

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2 | Foto: Fredrik Sandberg/TT
Järnvägslinjen mellan Luleå och Narvik, här i närheten av Kiruna. Arkivbild.

Den norskägda tågoperatören Vy tar över nattågstrafiken på övre Norrland. Trafikverkets beslut svider för SJ som dock behåller nattågen till och från Jämtland.

Två operatörer lämnade in anbud på att köra nattågen på sträckan Stockholm–Luleå–Narvik 2020–2024.

Anbudet från Vy Tåg AB (tidigare Tågkompaniet), som ingår i Vygruppen ägd av norska staten, låg lägre än det från konkurrenten SJ AB.

– Det var en ren prisfråga, säger Anna Fällbom, enhetschef på Trafikverket, till TT.

I sina anbud har operatörerna ställt intäkter mot kostnader och uppskattat hur mycket statlig ersättning som behövs för att få affären att gå ihop.

– För övre Norrland begärde Vy en lägre ersättning än vad SJ gjorde, konstaterar Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Personal byter

Den nya trafikperioden börjar den 13 december. Möjlighet finns att förlänga den i två år till 2026.

SJ har kört övre Norrlands nattåg sedan 2008. Trafikverkets beslut påverkar SJ:s verksamhet i Luleå, Umeå, Sundsvall och Gävle. Vid tidigare operatörsbyten har det normala varit att en del personal helt enkelt bytt arbetsgivare.

– Vi ska göra absolut allt för att hjälpa dem (Vy Tåg) i gång. Vi får försöka vinna nästa upphandling som kanske är om redan fyra år, säger Jan Kyrk till TT.

Vy Tåg kommer att köra två nattåg tur och retur Stockholm–Narvik med anslutning från Luleå samt dagtrafiken mellan Luleå och Narvik.

Exotisk sträcka

I förra veckan listade brittiska The Guardian de bästa sovtågen i Europa. Artikeln toppades av sträckan Stockholm–Narvik beskriven som "en 20-timmars odyssé från huvudstadens centralstation till polcirkelns vildmark och vidare till den norska staden Narvik". Tidningen noterar att midnattssolen på sommaren innebär att resenärerna ser mycket mer än normalt på nattåg.

TT: Är det en prestigeförlust för SJ att tappa sträckan i övre Norrland?

– Det är klart att vi väldigt gärna vill köra den här trafiken. Vi tycker verkligen att det är jättetråkigt att vi inte får fortsätta ha uppdraget, svarar Jan Kyrk.

Han gläds i stället åt att Trafikverket låter SJ köra vidare med nattåg på sträckan Stockholm–Åre–Duved i Jämtland. I sommar tar SJ dessutom över ansvaret för trafiken Storlien–Trondheim, vilket öppnar för dagtåg och nattåg mellan Jämtland och den norska sidan.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN