Nya siffror: Influencers orsakar konsumtionshets hos unga

Tipsen: Så skyddar du dig mot konsumtionshets i sociala medier

avGustaf Larsson

Foto: Elin Helander, kognitionsforskare från sparappen Dreams.
Larsen, Håkon Mosvold / Pressbild

Unga som följer influencers på sociala medier löper hög risk att uppleva konsumtionshets. Samma grupp är mer benägna att binda sig till lättillgängliga lån, visar nya siffror från kredithanteringsbolaget Lowell.

– Personer som man beundrar och ser upp till är avgörande för hur vi påverkas, säger kognitionsvetaren Elin Helander.

Över 80 procent av de svenskar som följer influencers menar att sociala medier bidrar till konsumtionshets. Det visar kredithanteringsbolaget Lowells undersökning om ekonomisk hälsa.

En bidragande orsak är att beteenden smittar, menar kognitionsvetaren Elin Helander från Dreams. Både goda och sämre sådana.

– Det finns forskning som visar att om man har överviktiga kompisar så är chansen större att du själv blir det. Eller om människor i din närhet har en tendens att ta matlåda varje dag, så gör du också det. Vi ändrar våra vanor och beteenden efter de vi umgås med – och det gäller även konsumtion, säger Elin Helander som även är författare till boken ”Lura hjärnan att spara”.

”Naturligt att vi faller för det”

Med sociala medier har vi plötsligt nära vem som helst, beroende var den andre befinner sig rent geografiskt. Förebilder som målar upp en drömvärld som vi själva vill leva i, som Elin Helander beskriver det.

– De bygger upp ett liv som är eftertraktad av gemene man som vi ska drömma om. Då är det också naturligt att vi faller efter för det.

11 procent har fallit för konsumtionshets

Elva procent bland unga under 34 år säger i undersökningen att de har köpt något de sett i sociala medier under den senaste veckan.

– I dag blir vi exponerade för både människor i vår närhet och de vi följer. Varor och tjänster som säljs via influencers säljs med en hel livsstil. Personer som man beundrar och ser upp till, och det är avgörande för hur vi påverkas, fortsätter Elin Helander.

Unga mest drabbade

I Lowells undersökning framkommer det att 44 procent av de tillfrågade under 34 år säger sig uppleva stor konsumtionshets, jämfört med 33 procent av samtliga tillfrågade.

Foto: Erik Nylander/TT / TT NYHETSBYRÅN
Unga löper hög risk att drabbas av konsumtionshets av sociala medier.

Utöver det är de som säger sig ha agerat på impulsen att köpa något som en influencer har marknadsfört, är överrepresenterade bland de som använder sig av olika former av konsumtionslån.

– Många unga i dag är inte vana att vänta på något de vill ha. Lättillgängliga lån och krediter gör också att det gamla sättet att spara först, snart kan ha försvunnit. Att längta har blivit omodernt, kommenterar Ylva Yngveson, privatekonomisk analytiker, undersökningen.

Så skyddar du dig

Enligt Elin Helander går det inte att sätta på sig en sköld och därigenom tro att man inte påverkas av reklam, varken i sociala medier eller utanför.

– Det enda är att inte följa dem överhuvudtaget. Det går inte att se sådana här saker och tänka att man inte påverkas, för det går man. Bara för att man vet om att det är ett betalt samarbete är det inte så att du inte blir påverkad av det.

Som ett alternativ är hennes råd att följa andra typer av konton, än de som uppmanar till konsumtion.

– Det finns jättemånga, om vi ska kalla dem influencers, som uppmuntrar till andra saker än konsumtion, som till exempel hållbarhet, sparande eller minimalism. Då påverkas man snarare åt det andra hållet.

Tips för att förbättra din ekonomiska hälsa

  1. Ta kontroll över din ekonomi, använd digitala appar eller tjänster för att se vad du lägger dina pengar på. Gör mobilen till ditt bankkontor. Se till att du har internetbank och Bank-ID på mobilen, då kan du gå in och godkänna e-fakturor samt se till att det finns täckning för autogiron.

  2. Gör en framtidsanalys. Kommer dina inkomster att minska framöver, till exempel på grund av föräldraledighet? Hur kan du agera nu för att förhindra att det blir en belastning på ekonomin?

  3. Gör en riskanalys. Vad händer med din ekonomi om du skulle bli sjukskriven, arbetslös eller blir ensamstående? Hur skulle utgifterna och inkomsterna förändras?

  4. Om du har svårt att betala en räkning, ducka inte för det! Ta kontakt med företaget som skickat räkningen och diskutera om det finns en lösning.

  5. Vänta med alla inköp utöver mat och det mest nödvändiga till den sista veckan innan nästa lön. Har du pengar kvar på kontot då så har du råd att handla annat.

  6. Avregistrera dig från nyhetsbrev och e-post med erbjudanden, risken är att du lockas till impulsköp.

  7. Bestäm dig för en helt shopping-fri period för att vänja dig av med ständiga impulsköp och den kick som du får av det. Är det svårt att göra det på egen hand, ta hjälp av en kompis eller familj och peppa varandra.

Källa: Lowells rapport Betalningsindikatorn

PODD: Därför är svenska kronan rekordsvag

I nyhetspodden Aftonbladet Daily pratar vi om krisen för den svenska kronan, och vad det kan innebära för din privatekonomni.

Lyssna  iPhone  Acast  Spotify
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

ARTIKELN HANDLAR OM