Hantverkare väcker konsumenters ilska

avAnders Munck

MIN EKONOMI

Dessa klagar vi på - så gör du när du anlitar hantverkare

Foto: COLOURBOX
Hantverkare är den yrkesgrupp som får mest klagomål enligt statistik från Konsumentverket.

När vi klagar är det framför allt en yrkesgrupp vi riktar oss mot – hantverkarna.

Det visar ny statistik från Konsumentverket.

– Fuskbyggare och oseriösa förstör, skriver Johan T. Sterndal, VD för Hantverkarnas Riksorganisation, till Aftonbladet.

Johan T. Sterndal, VD för Hantverkarnas Riksorganisation.

När man är missnöjd med en vara eller tjänst kan man vända sig till sin kommuns konsumentvägledare. I de flesta kommuner bokförs vem eller vad man klagar på. Nu har alla klagomål från landet summerats – och av totalt 86 000 klagomål var 8 700, eller över tio procent, på hantverkare.

– Den största anledningen till det är att kunden inte har gjort ett tydligt avtal med hantverkaren. Därför har man inte heller enats om vad som ska ingå i arbetet, och ofta tillkommer ändringar efter hand. Detta skapar konflikter, säger Helena Olofsson, jurist på Konsumentverket.

”Lockat oseriösa aktörer”

Johan T. Sterndal hälsar i ett mailsvar till Aftonbladet att han tycker att siffrorna är ”djupt olyckliga”.

– Under det senaste decenniet har byggbranschen vuxit starkt i Sverige. Det har lett till att tusentals nya jobb har skapats, men också lockat många oseriösa aktörer till en lukrativ och seriös bransch. Situationen känns igen från till exempel restaurangnäringen, som länge har varit hemsökt av fusk, skriver han till Aftonbladet.

För att det inte ska uppstå några problem är det därför viktigt att vara noga och få till ett skriftligt avtal på vad som ska göras, där det även framgår vad som ska ske om arbetet inte blir klart i tid.

– Man måste också vara överens om när arbetet ska börja och hur lång tid det får ta, säger Helena Olofsson.

Pengar största motiveringen

Som konsument måste man också vara försiktig med förskottsbetalning till hantverkare, råder Konsumentverket.

– Pengar är den största motiveringen med att göra färdigt ett jobb i tid. Betalar man innan något är färdigt är personen nog mindre mån om att det blir klart, säger Helena Olofsson.

Andra varor och tjänster vi är missnöjda med är tele- tv och internet. De tre kategorierna ger sammanräknat dubbelt så många klagomål som hantverkartjänsterna.

Och när det gäller hantverkare är allt inte nattsvart.

– Vi har sett indikationer på att det kan ha blivit bättre. När vi tittar på Allmänna reklamationsnämndens statistik ser vi att hantverkare har blivit bättre på att följa myndighetens rekommendationer, säger Helene Olofsson.

Detta klagade vi mest på 2012

Tele, TV och Internet (sammanslaget): 22,9 procent.

Boende: 17,7 procent (varav hantverkartjänster 10,11 procent)

Bilar och andra fordon: 13 procent.

Hem och hushåll: 7,3 procent.

Finans och försäkring: 6,3 procent.

Övriga varor: 6 procent.

Resor och turism: 4,9 procent.

Kläder och skor: 3,7 procent.

Kultur och fritid: 3,6 procent.

Personlig vård och tillhörigheter: 3,3 procent.

Övriga tjänster: 3,2 procent.

Vård och hälsa: 2,7 procent.

Energi och vatten: 2,6 procent.

Livsmedel: 1,5 procent.

Husdjur: 0,6 procent.

Utbildning: 0,5 procent.

Alkohol och tobak: 0,1 procent.

ARTIKELN HANDLAR OM