Här är skjortkungens nya satsning

avMikael Stengård

MIN EKONOMI

Han är mannen bakom ett av Sveriges mest framgångsrika klädmärken.

Nu gör Claes Bondelid comeback – med en annorlunda satsning.

– Jag gör gympadojor som heter Claes Göran, säger han.

De allra flesta – som är födda före 1990 – har någon gång ägt ett klädesplagg från Bondelid. Det klassiska svenska märket gjorde succé när det lanserades 1979.

I dag säljer man allt från t-shirts, skjortor och klänningar till mössor och vinterjackor.

Men mannen bakom klädmärket, Claes Bondelid, har legat lågt en längre tid. Fram till nu. Nyligen lanserade han ett nytt projekt – en gympadoja som heter Claes Göran.

Icke-annonserade

Men att det blev just skor var en slump. Tidningen Filter hörde av sig till Claes för att fråga om han var intresserad av att annonsera i extranumret som skulle samla in pengar till de då fängslade svenskarna i Etiopien, Martin Schibbye och Johan Persson. Claes, som inte hade något att göra reklam för, tackade ja.

– Jag hade gjort en teckning på en gympadoja som jag slängde in. Det fanns ingen tanke på att skon skulle gå att köpa, säger Claes.

Men Filter tyckte att det var roligt att han annonserade för något som inte fanns, och tog in annonsen i flera tidningar.

– Den blev den mest annonserade icke-annonsen någonsin. Sen började folk höra av sig om det inte gick att köpa skon, så jag tänkte att jag var tvungen att göra den.

Han slet ut varenda sko han hade i garderoben och bestämde sig för att plocka ut det bästa ur varje och para ihop det till en enda gympasko.

Men när han presenterade idén för textilfabriker runt om i världen fick han nobben – de kunde inte tillverka skon. Men till slut nappade en fabrik i Kina på hans sko.

Fick börja om

När Claes fick se den färdiga skon blev det dock inte som han hade tänkt sig.

– Den såg precis ut som jag hade ritat den. Men då insåg jag att det inte såg bra ut, så vi fick börja om från början, säger han.

När skon äntligen var färdig började försöken att få ut den på den kinesiska marknaden. Men trots uppvaktningar från flera stora återförsäljare var det ingen som passade Claes. Och efter att ha brottats med den kinesiska byråkratin gav han upp och vände hem till Sverige.

– Skorna kom med båt i hård motvind någon gång i oktober förra året. Men då hade jag glömt bort det här med kunder, och satt med en stor last med skor som hette Claes Göran. Det kändes inte så jättehoppfullt.

Och branschkollegorna var hånfulla mot namnet och dömde ut skon på förhand. – Hur fan ska du kunna sälja tjejskor som heter Claes Göran, sa de.

Inredd av LSD-folk

Men det gick bättre än vad Claes hade vågat hoppats på. I dag har han en skobutik i centrala Stockholm och 45 till 50 återförsäljare säljer skon i Sverige. Han förhandlar även med en stor återförsäljare på den asiatiska marknaden.

– Butiken är precis så som jag vill ha den. Den ser ut som en engelsk herrklubb, fast som är inredd av någon som är hög på LSD.

Men målet är inte att sälja så många skor som möjligt och sedan dra sig tillbaka med miljonerna.

– Nej, lyckas jag få ihop tillräckligt med kapital ska jag köpa upp oetiska börsföretag och sparka de som bara tänker på makt och pengar. Vilka det är vill jag inte säga, det ska komma som en suprise, säger Claes.

Läs hur Claes Bondelid och andra framgångsrika entreprenörer tjänade sin första miljon.

ARTIKELN HANDLAR OM