Maktstriden så kan de klara den

Hans-Jacob Bonniers skola hjälper arvtagarna rädda familjeimperiet

1 av 3 | Foto: Tommy Mardell
äldst gick först Jan Stenbeck tänker låta äldsta dottern Cristina ta över den dag han själv lämnar imperiet. Men kommer sönerna Hugo, till vänster, och Max och andra dottern, Sophie, att acceptera pappas beslut utan strid?

Maktstrider, avundsjuka och kamp om pengar.

– Det blir alltid problem när en efterträdare ska utses, säger Hans-Jacob Bonnier, styrelseordförande i Family Business Network.

I går presenterade Aftonbladet den nya generationen bland familjeföretagarna inom svenskt näringsliv – de som ska ta över.

För familjer som Kamprad, Persson och Rausing handlar det om att ta över ett imperium. Och det kan vara komplicerat. Bara en av fjorton familjer lyckas lotsa sitt företag intakt genom den tredje generationen.

– Det finns en uppsjö av svåra frågeställningar som inte finns i andra typer av företag. Det handlar inte minst om känslomässiga frågor, säger Hans-Jacob Bonnier.

Lillebror fick ta över

Vilka problem familjen Bonnier själva mötte när de sist skulle lösa arvtagarfrågan vill Hans-Jacob Bonnier, 53, inte gå in på. Han nöjer sig med att konstatera att lillebror Carl-Johan Bonnier, 50, ordförande i Bonnierföretagen, var den som var bäst lämpad för jobbet.

– Det var absolut inte givet att han skulle ta över. Men det blev självklart så småningom när vi andra insåg att han hade den bästa kompetensen.

Ett motto hjälper

För sex år sedan tog Hans-Jacob Bonnier initiativet till en svensk avdelning inom det internationella nätverket Family Business Network. I dag har arvtagarnas egen skola 50 medlemsföretag. Såväl familjen Persson som familjen Ax:son Johnson har pluggat för nätverkets experter.

Vd är forskaren Annelie Karlsson Stider, doktor i ekonomi på Handelshögskolan.

Hon menar att en viktig ingrediens för ett lyckat generationsskifte är en väl inarbetad före-tagskultur. Har familjen ett motto är det lättare för arvtagaren att leva upp till den övriga familjens och omvärldens förväntningar.

Motto hjälper

Familjen Spendrup säger att de har öl i venerna, familjen Bonnier anser sitt uppdrag vara att ”värna det fria ordet” och Antonia Ax:son Johnson vill etablera ”Det goda företaget”.

– Det är väldigt viktigt att ha ett skäl till varför man driver ett företag. Ägaren ska ju staka ut riktningen för bolagets styrelse, säger Annelie Karlsson Stider.

Skillnaden mot börsföretag med mängder av aktieägare är att familjeföretagens ägare är synliga. Det gör att de aldrig kan smita ifrån ansvaret. På Handelshögskolans kurs Family Business Management Academy lär sig arvtagarna att förstå den skillnaden.

– Det finns en stor möjlighet för nästa generation att skapa sig en bra plattform. Men de kan även skada företaget om de saknar tydliga ramar och kunskap om historien.

Aftonbladet igår

Elisabeth Lindham

ARTIKELN HANDLAR OM