Är din chef en bra eller dålig ledare?

MIN EKONOMI

Här är knepen som avslöjar dåliga chefer

Foto: COLOURBOX
Det finns knep som avslöjar om din chef är en bra eller dålig ledare.

Är du nöjd med din chef?

För många är det bland det viktigaste för att man ska trivas på jobbet.

– En bra chef har en positiv syn på misstag, för misstag gör alla, vilket gör medarbetarna trygga, säger chefsutvecklaren Isabel Runebjörk.

Foto: Kristina Sahlén
Isabel Runebjörk, chefsutvecklare och coach i ledarskap.

Den irländske ledarskapsförfattaren och föredragshållaren Les McKeown har listat några enkla knep som avslöjar dåliga chefer, skriver Dagens Industri.

McKeown pratar bland annat om att en dålig chef alltid har bråttom eller är överbokad och inte har tid att sitta ned med sina medarbetare utan att agera i rollen chef.

Pengar och prestige

Men det finns också flera punkter som beskriver en bra chef.

Isabel Runebjörk är chefsutvecklare och coach i ledarskap.

– Man kan sammanfatta att en bra chef först och främst måste bottna i sig själv och sitt ledarskap. Man måste tro på det man gör och ha ett personligt engagemang, det får inte bara handla om pengar och prestige.

Hon menar att en bra chef tänker långsiktigt.

– En bra chef styrs inte av kortsiktiga belöningar. Det handlar inte om kvartalsrapporter och att räkna pinnar, utan det handlar om att långsiktigt verka för att man ständigt utvecklar verksamheten, säger Isabel Runebjörk.

Enligt henne handlar det också om att en bra chef ser problem som en möjlighet att utvecklas.

– Man har en positiv syn på misstag, för misstag gör alla. En bra chef straffar inte för misstag. Det gör medarbetarna trygga och de får en möjlighet att utvecklas.

”Bli inte kompisar”

Isabel Runebjörk menar att det är viktigt att man som chef vågar ta ett steg tillbaka, men fortfarande vara medveten om att man har ett övergripande ansvar.

– Då vågar medarbetarna ta ett eget ansvar. Det är viktigt att inse att man faktiskt är chef. Man kan ha en vänskaplig relation, men man ska inte försöka bli kompis med sina medarbetare. Håll privatlivet för sig och arbetslivet för sig. Medarbetarna måste lita på att man behåller sin professionalitet, säger Isabel Runebjörk.

ARTIKELN HANDLAR OM