Trots pandemin – Ikea ökar försäljningen

Av: TT

Publicerad:
1 av 2 | Foto: Fredrik Sandberg / TT
Trots stora förändringar under pandemin går Ikea fortsatt starkt. Arkivbild.

Inga köttbullar, påverkad gränshandel och en massiv digital omställning. Ett mycket ovanligt år för Ikea Sverige, enligt vd Lena Herder.

Men trots coronapandemins utmaningar ökade försäljningen jämfört med året före.

Störst efterfrågan har det varit på inredning till kök, sovrum, hemmakontoret och utomhusmöbler, enligt Lena Herder.

– En av orsakerna är att vi ser att människor spenderat mer tid i sina hem, och med det är väldigt fokuserade på livet hemma. Det är en stor anledning till ökningen, säger hon.

Tillväxttakten bromsade visserligen in, från sex procent i fjol till drygt en procent i år, men försäljningen i Ikea Sverige landade på 18 miljarder kronor under verksamhetsåret september 2019 till augusti 2020, från 17,8 miljarder året före.

Ökad online-försäljning

Enligt Lena Herder märktes det i princip omedelbart, när pandemin var ett faktum, att allt fler kunder gick online och efterfrågade en annan typ av lösningar för att kunna handla heminredning. Under verksamhetsåret ökade försäljningen online med 40 procent jämfört med året före och stod för omkring 16 procent av den totala försäljningen hos Ikea Sverige.

– Vi såg en förflyttning mot online-beställningar och att fler ville ha varor levererade direkt hem till sig. Det var ett enormt tryck som gjorde att vi fick ställa om, säger Lena Herder.

Ikea har sedan i mars bland annat ändrat sin distribution så att det går att hämta upp beställda varor utanför varuhusen och att varuhusen delvis gjorts till distributionscentraler för att lätta på trycket i de centrala lagren. Även sådant som hjälp med planering av kök och sovrum går nu att få hjälp med digitalt. Samtliga åtgärder som bedöms bli kvar då pandemin till stor del skyndat på ett redan pågående digital omställning.

Stängda restauranger

Ikeas varuhus i Sverige har hållit öppet hela tiden men den kanske tydligaste förändringen för de som besökte ett dessa mellan mars och augusti var de stängda restaurangerna. Inga långa ringlande köer för att köpa de populära kött- eller vegobullarna för en billig slant.

– Vi kunde inte med de system och processer vi hade hantera den mängden besökare vi hade i restaurangerna. Den anpassningen tog tid och har krävt mycket, säger Lena Herder.

Förändringar som sedan gjorde det möjligt att öppna restaurangerna igen är exempelvis förändringar när det gäller hur maten hanteras bakom disk, en halvering av antalet stolar och bord, ett nytt kösystem med värdar och noggranna hygienrutiner mellan varje matsällskap.

Ikea Sverige ger inte några siffror på hur försäljningen påverkats sedan i mars jämfört med tidigare år men enligt Lena Herder är det framför allt försäljningen i restaurangerna samt gränshandeln som har påverkats. Varuhuset i Haparanda, på gränsen till Finland, har halverats på grund av en så stor del av besökarna vanligtvis kommer från den finska sidan. Även varuhuset i Uddevalla har påverkats av Norges restriktioner för resor till Sverige.

"Navigera utan karta"

På det stora hela anser Lena Herder att man klarat av att hantera de stora förändringarna som pandemin inneburit bättre än hon själv kunnat föreställa sig.

– Det svåraste har varit att navigera utan karta. Vi har fått göra det vi har trott varit rätt, säger hon.

– De lärdomar vi har dragit under den här tiden fungerar som en grund framåt. Vi ser vad vi gjorde rätt och riskerna är mindre nu än när vi gick in i pandemin, säger Lena Herder.

Publicerad: