Postnords kunder: Paket skickas tillbaka året om

MIN EKONOMI

Postnords problem med avierna gäller inte bara nu.
Enligt flera drabbade sker det här året om.
Saras sons julklapp blev tillbakaskickad till Kina – veckan innan:
– De kunde inte göra något för att stoppa paketets återfärd.

1 av 2 | Foto: Privat
Saras paket skickade tillbaka till Kina på grund av problem med avierna.

Postnord gick ut i helgen och informerade sina kunder om att avier med post från Kina antingen blivit försenade eller uteblivit. När kunderna väl fått sina avier ska paketet skickats tillbaka.

Enligt Postnord berodde det här på ett internt it-strul.

Men flera personer över hela landet vittnar nu om att det här sker året om.

Julklappen är tillbaka i Kina

Sara drabbades av det här veckan innan Postnord gick ut med it-felet. Hon hade beställt en julklapp i god tid från Kina.

– När jag häromdagen fick ett paketavi skyndade jag mig till ombudet och möttes då av beskedet att mitt paket skickats tillbaka dagen innan. Hon visade mig att det på avin stod att paketet skulle hämtas senast den femte december. Avin kom i brevlådan den sjätte december. De kunde inte göra något för att stoppa paketets återfärd, berättar Sara.

När Postnord konfronteras med uppgifterna meddelar man att felet gällde även då.

– Det är precis det här felet. Vi hade stopp mellan den 23–27 november, säger Erika Ahlqvist, chef för distribution för Postnord Sverige.

Men ni skrev om det här först den sjunde december?

– Det var då vi upptäckte det. Det här är varken bra för mig eller ombuden. Det är otroligt olyckligt.

”Wish fick städa upp efter Postnord”

Enligt Postnord ska alla försändelser ha stoppats från att skickas tillbaka till Kina, antingen hos ombuden eller på Arlanda. Men inte i Saras fall.

– Det kan inte vara så. Det går inte så snabbt att skicka tillbaka till Kina. Det låter konstigt. Det är extremt olyckligt när det blir fel, säger Ahlqvist.

I paketet låg en julklapp till hennes tioåriga son.

– Nu hade jag sådan tur att företaget jag köpt varan ifrån, Wish, återbetalade mig hela beloppet. Dessvärre saknas ett viktigt paket under granen till min tioåring.

Hon är nu stark kritisk till hur Postnord skött det hela.

– Jag tycker att det är fel att Wish ska städa upp efter Postnords misstag. Jag utgick ifrån att det var företaget från Kina som gjort fel och kontaktade därför Wish. Ända tills jag läste artikeln i Aftonbladet och då insåg att Wish får betala för Postnords misstag.

Flera av hennes paket från Kina har på liknade sätt försvunnit. Hon kan se att de ligger på Arlanda. Sedan är det tyst i flera veckor och paketen går inte längre att spåra.

Hade legat hos ombud i veckor

Ett 30-tal personer har hört av sig till Aftonbladet efter att Postnord gått ut med störningsmeddelandet om uteblivna eller försenade avier. Enligt dom är de senaste veckornas fel ingen unikt. Det uppstår då och då runt omkring i landet.

”Av 10 Kinapaket i höst har 8 kommit fram. En fick jag ingen avi på och den andra var det bara några dagars varsel på. Att man har 14 dagar att hämta ut paketen på är bara nys”, skriver en drabbad.

En annan kund hade beställt Fidget spinners från Kina i maj men det kom aldrig någon avi. I slutet av sommaren åkte paret till utlämningsstället och fick då beskedet att paketet legat där flera veckor:

– Eftersom ingen hämtat ut paketet hade paketen skickats tillbaka till Kina, skriver kunden.

Anna råkade ut för samma sak. Hon följde sitt paket och såg att det låg på utlämningsstället men hade inte fått någon avi. Sedan plötsligt var paketet tillbaka i Kina:

–  Då det var en julklapp till ett barn blev jag ju smått upprörd, skriver hon.

Får ingen kompensation

Postnord vill inte alls kännas vid att det här är ett återkommande problem.

– Det är svårt för mig att kommentera. Vi har 200 000 importförsändelser, 700 000 försändelser totalt per dygn. Det är klart att det blir fel ibland. Jag måste titta på varje enskilt fall. Sen blir det fel ibland på enskilda tillfällen och det finns flera anledningar till att det blir fel, säger Erika Ahlqvist.

Hon menar att det kan bero på att varan inte scannats på rätt sätt, att sms-numret är fel eller avsändande kund har fel uppgifter.

– Vi har inte haft ett massivt stopp på det här sättet.

Samtliga som hört av sig har inte fått någon kompensation från Postnord. I några fall har e-handlaren betalat tillbaka kostnaden för varan. I andra fall har kunderna ändå fått stå för fraktkostnaden. Men i de flesta fall får kunden stå kvar utan en vara som man betalat för.

Vad har Postnord för ansvar när varor skickas tillbaka på det här sättet?

– Det beror på vilken tjänst du har. Det är unikt för den tjänsten.

Vad kan det vara då?

– Vi har fler än hundra olika tjänster.

Här är fler vittnesmål:

”Tidigare i år så köpte vi massor med saker i Kina (för en bra bit över 1000 kronor) och dessa paket har inte nått oss ännu. Pengarna har vi inte fått tillbaka.”

”Även ett paket från England, blev skickad tillbaks innan jag fick avin. Enligt avin skulle paketet hämtas ut hos ombud senast 21 november. Avin landade i min brevlåda den 30 november.”

”Jag har själv ordentligt strul med PostNord. Beställde en display från England för två månader sedan. Fick trackingnummer och kunde då spåra mitt paket. Tog tre dagar att skickas från England till mitt utlämningsställe enligt logg. Men väl där var paketet spårlöst försvunnet. Pratar jag med PostNord så får jag svaret att dom inte har en aning om vart paketet har tagit vägen. Detta trots spårbart gods.”

”Det här är inget nytt utan det har pågått hela hösten i Skåne, ända tills jag blev förbannad och drog det till sin spets med anmälningar och överklagningar. Jag drog tre ärenden till sin spets innan de kröp till korset och erkände att de sket i att registrera inkommande paket för att spara tid och i stället förlitade sig på att ombuden skickade ut påminnelser. Om inte ombuden hann med så åkte paketen tillbaka.”

Så här tycker svenskarna om Postnord 00:42
ARTIKELN HANDLAR OM

Postnord

Kina

E-handel

Julhandeln