Svensk mattrend en hit i USA

Av: Anders Munck

Publicerad:

Konceptet uppmärksammas av New York Times

Konceptet med hemlevererade matkassar har spridit sig till USA, det uppmärksammar New York Times.
Konceptet med hemlevererade matkassar har spridit sig till USA, det uppmärksammar New York Times.

Hemlevererade matkassar har blivit en hit i USA.

Nu uppmärksammas den svenska affäridén i New York Times.

– Det känns overkligt, säger Kicki Theander, som kläckte konceptet.

Mat och råvaror levererade till dörren har man kunnat få länge. Men matkassen, där man får en meny med recept och råvaror för fem dagar, är relativt ny. När Kicki Theander fick idén för snart sex år sedan upplevde hon att den kanske kunde hjälpa familjer att få ihop vardagen.

– Mina barn var 1,3  och 5 år och jag hade många kompisar med barn i samma åldrar. Maten ska vara klar en viss tid och det verkade dumt att tusentals människor ska planera en meny på egen hand, säger hon.

Dinner kit i USA

I dag är Kicki Theanders företag Middagsfrid ett av de största i Sverige på matkassar, i konkurrens med jättar som Ica och Coop. Konceptet har spridit sig över Europa, och nu även till USA. Det har tidningen New York Times uppmärksammat. I tidningen kallas konceptet ”Dinner kit”  och de amerikanska matkasseföretagen beskriver hur matkassarna sparar tid åt stressade föräldrar och får dem att äta nyttigare. I artikeln bedömer detaljhandelsanalytikern Sucharita Mulpuru att matkassen inte kommer att bli någon enorm hit i landet, men hon tror också att företagen kommer att överleva. Mulpuru poängterar också att den svåraste gåtan i köket inte är löst.

– Man måste fortfarande städa köket. När de listat ut hur enkelt vi ska bli av med oredan där kommer det verkligen att bli en revolution, säger hon till tidningen.

Många positiva

En stor del av kommentarerna under artikeln är positiva till konceptet med matkassar. De kritiska rösterna rör mest alla små plastförpackningar som portionsfördelningen i kassarna ger upphov till. Samma diskussion har funnits i Sverige. Enligt Kicki Theander har Middagsfrid en del skräddarsydda förpackningar, men får oftast anpassa sig efter vad som redan finns i butikerna.

– Vi har så små volymer att vi inte har kunnat förhandla oss till portionsförpackningar till allt, säger hon.

Glutenfri kan bli hit

Kicki Theander har noterat en mättnad vad gäller efterfrågan på matkassar i Sverige. Vissa leverantörer, som Statoil, har slutat med sina leveranser. Theander tror inte att marknaden kommer att minska, men att vi kanske kommer att få se fler nischade kassar framöver.

– Det har kommit en vegan-kasse och jag tror att vi kommer få se exempelvis en glutenfri kasse också i framtiden, säger hon.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN