Se upp för fällorna i e-handeln

Foto: Zinkevych / iStockphoto
Fällorna i e-handeln är många.
MIN EKONOMI

Se upp för fällorna när du handlar på nätet.
Köper du från utlandet kanske du får en helt annan produkt än vad du beställt.
– Vi märker en klar ökning av de här ärendena, säger Jolanda Girzl, chef på Konsument Europa.

Semester och dåligt väder är en vinnande kombination för e-handeln. Juni är nämligen en av månaderna som ligger i topp när det gäller hur många svenskar som handlar varor från utlandet på nätet, visar E-barometern.

Kläder, skor och hemelektronik är vad svenskarna mest klickar hem.

Fler missnöjda konsumenter

Det är populärt att handla varor från Storbritannien och Tyskland, men nu har Kina gått om då konsumenterna lockas av de låga priserna.

Men i takt med att e-handeln växer ökar också antalet ärenden där konsumenter är missnöjda med varorna som de får hem. De vet inte var varorna kommer från och tror till exempel att de ska få hem en produkt i läder som sedan visar sig vara i plast.

– Vi märker en klar ökning av de här ärendena. Man tror att man handlar inom EU, men så visar det sig att varan kommer från något annat land, säger Jolanda Girzl, chef på Konsument Europa, som är en del av Konsumentverket.

Kan inte få hjälp

Till Konsument Europa kan du höra av dig om du har fått problem med en säljare i ett annat EU-land, Norge eller Island. Men om det skulle visa sig att hemsidan som du har handlat från inte alls härstammar från någon av de här länderna kan det bli problem.

Då kan ingen av de europeiska konsumentkontoren, som det svenska kontoret samarbetar med, hjälpa dig.

Det är inte heller alltid så lätt att se att man handlar från utlandet.

– Man tittar på varan och handlar. Ibland är man inte ens medveten om att det är en utländsk webbplats för det står på svenska och priset är angivet i kronor, säger Jolanda Girzl.

Hon fick nyligen ett mejl från en man som hade beställt ett par vandringskängor som han trodde kom från Storbritannien. Men det som han fick hem var i stället en kopia från ett annat land. När han sedan ville skicka tillbaka kängorna meddelade företaget att han bara kunde få tillbaka 15 procent av priset.

Uppmanar till noggrann kontroll

Jolanda Girzl har försökt att hitta hemsidan, utan att lyckas. Nästa steg blir att ta kontakt med konsumenten för att få fler uppgifter om företaget och sedan lämna över ärendet till det brittiska konsumentkontoret.

Men om det visar sig att företaget faktiskt har sitt säte någon annanstans blir det omöjligt för nätverket att hjälpa till.

Därför vill Konsument Europa uppmana alla e-handlare att kolla noggrant innan man köper en vara från utlandet.

– Nätet har otroliga förmåner där det går att kolla och jämföra mellan olika produkter och hemsidor. Det som är viktigt är att man kollar på rätt sätt. Många söker efter konsumentrecensioner på produkter när det redan är för sent. Jag skulle vara glad om du unnade dig den här kontrollen innan du klickar på köp. Vi lever i ett snabbt samhälle där man faller för erbjudanden och klickar utan och titta efter och så har man plötsligt lämnat ut sina kortuppgifter. Nu i semestertider vill jag uppmana till att kolla noga, så kanske du får det där fyndet som du vill ha.

ARTIKELN HANDLAR OM

E-handel