Pandemins hemmajobb lyfter inredningsbransch

Av: TT

Publicerad:
1 av 5 | Foto: Anders Wiklund/TT
Svenskdesignade trämöbler är i fokus på utställningen Inside Swedish Design under Stockholms designvecka.

Min ekonomi

Vi jobbar från sängen och sitter i ständiga videomöten som avslöjar röriga kök och ostajlade hyllor.

Pandemitillvaron är utmanande för många – men för design- och inredningsbranschen innebär den ett lyft.

– Allt fler satsar nu på att inreda sina hem. De av våra företag som vänder sig direkt mot konsument har gått mycket bra under 2020, konstaterar Christine Ingridsdotter, projektledare på branschorganisationen Interior Cluster Sweden som samlar ett hundratal blågula inredningsföretag.

– När man tvingas vara mycket i sin hemmiljö ser man den med nya ögon, man noterar kanske att det är stökigt i bokhyllan.

Nya rekord

Siffrorna talar sitt tydliga språk. I en tid då pandemidrabbade ekonomier går på knäna och världens BNP backar med historiska 4,3 procent går den svenska design- och inredningsbranschen mot strömmen: Småländska Stolab satte i fjol rekord och ökade försäljningen med 20 procent. Sveriges äldsta möbeltillverkare Gemla Fabrikers resultat gick upp 12 procent. Och String Furniture, som bland annat tillverkar den klassiska stringhyllan, ökade försäljningen med hela 26 procent.

Hemarbete i kombination med att människor inte kan resa och i hög grad i stället väljer att investera i sina bostäder är viktiga skäl till utvecklingen.

– Suget är stort efter stolar, belysning, olika typer av bord och förvaringsmöbler. Vissa företag har gett sina anställda bidrag för att inreda hemmakontor, säger Ingridsdotter.

Lägg därtill att svensk inredning, med sina rena linjer och tidlösa höga designgrad, det senaste året fått stor uppmärksamhet internationellt. Dessutom har trä seglat upp som det kanske trendigaste inredningsmaterialet just nu, en råvara svenska företag är särskilt duktiga på.

– Trä är otroligt vackert och taktilt. Och undersökningar visar att människor mår bra av att ha trä omkring sig, något som är särskilt viktigt under en pandemi, säger Ingridsdotter.

Digital mässa

När den så kallade designveckan, Stockholm Design Week, nu drar i gång är den också präglad av viruspandemin. I stället för en jätteutställning i en mässhall och otaliga cocktailfester sker mycket av aktiviteterna smittsäkert digitalt. På Auktionsverket i Stockholm har 26 av de möbelföretag som ingår i Inside Swedish Design gått samman för att visa upp hållbar design och hantverkskunnande tillsammans med unga formgivare som gått på designhögskolan Beckmans.

– I år finns en känsla av att vi är starkare tillsammans, att det är bättre än att visa upp sig i grupp än individuellt, säger Ingridsdotter.

– På sikt hoppas vi inspirera till att svensk design blir ett självklart val för fler svenskar.

Hem med många syften

Ett av de bolag som deltar i den vit-svart-gröna utställningen är Skånebaserade String Furniture, vars vd Jonas Wetterlöf säger att försäljningen i höstas "bara stack i väg".

– Det var nervöst i mars och april, men sedan tog det enorm fart, berättar han.

– Det känns som att det vi pratat om länge – att vi lever i mångfunktionella hem som ska kunna ställa om under dygnets timmar – nu blivit verklighet.

Arbetsplatslösningar, allt från enkla hyllor till skrivbord och skåp, flög av hyllorna. Wetterlöf säger sig vara tacksam över att sortimentet redan var anpassat för e-handel och att bolaget har duktiga e-handelsåterförsäljare. Försäljningsökningen på 26 procent var större än tidigare år – trots att beställningarna för offentliga miljöer i princip tvärdog.

Både Ingridsdotter och Wetterlöf spår att den nya synen på hemmet som en förlängd arbetsplats kommer att bestå, även efter covidpandemin.

– Vi måste vänja oss vid att vi gör olika saker i våra bostäder under dygnets timmar. Vår målgrupp är ung och global, i många fall bor de relativt trångt i stora städer och kan inte unna sig lyxen av ett separat mat- eller sovrum, säger Wetterlöf.

Publicerad: