Elflyg siktar mot Gotland och Norrland

Av: TT

Publicerad:
1 av 2 | Foto: Adam Ihse/TT
En fungerande modell i liten skala av det 19-sitsiga elflygplanet ES-19 granskas av landshövding Anders Danielsson, prins Daniel, Heart Aerospaces vd Anders Forslund samt infrastrukturminister Tomas Eneroth.

En svensk flyglinje med eldrivna plan år 2026 är målet för Heart Aerospace, som utvecklar elflygplan i Göteborg.

– Vi tycker att Stockholm–Visby och rutter i norra Sverige är intressanta, säger Anders Forslund, vd i företaget.

Heart Aerospace jobbar med att utveckla ett flygplan för 19 passagerare, med fyra motorer och en sammanlagd batterikraft som ungefär motsvarar åtta Teslabilar.

Räckvidden blir uppemot 40 mil. Men av flera skäl siktar Heart i första hand mot något kortare sträckor.

– Planet måste kunna flyga även i motvind, och klara att bli omdirigerat om något händer på marken, säger Anders Forslund.

Dessutom finns ju redan tåg på sträckor som från Göteborg till Stockholm, påpekar han. I stället nämns rutter som exempelvis Luleå–Pajala, Östersund–Örnsköldsvik eller flyg till Gotland.

Världsledande

Heart Aerospace betecknar sig självt som världsledande i utvecklingen av eldrivna plan för kommersiellt flyg på korta distanser.

På onsdagen visade man sin verksamhet i Säve i Göteborg, i hangarer som byggts om för högteknologiska tester och framtida produktion.

Ett allmänt intryck är att utvecklingen av elflyg gått fortare än väntat. Gästerna i Säve fick bland annat se en flygplansmotor med propeller på testrigg, och en fungerande modell av elflygplanet ES-19 i liten skala.

"Måste ställa om"

Utanför stod ett exemplar av det tvåsitsiga slovenska elflygplanet Pipistrel, som tillhör Aeroklubben i Göteborg.

– För tio år sedan trodde vi nog inte att detta var möjligt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Tillsammans med introduktion av biobränsle på längre sträckor är detta sättet för flyget att ställa om. Och flyget måsta ställa om, där tvekar vi inte. Hela transportsektorn måste ställa om till fossilfritt, framhåller han.

Tomas Eneroth tror att svensk teknologi och erfarenhet av att bygga flygplan står sig väl när eldrivna plan ska utvecklas och börja produceras.

Prinsen ser framåt

Heart Aerospace jobbar med underleverantör över hela världen i sitt projekt. Men viktiga bitar görs i Göteborg. Som utvecklingen av hur batterierna ska driva planet och hur motorerna ska styras, och sedan även slutmonteringen när det blir dags för produktion.

– Det är väldigt kul med de här unga entreprenörerna som har stora visioner och drömmar om ett miljövänligt flyg, som skapar helt nya förutsättningar för flygtrafik, säger prins Daniel vid visningen i Säve.

Som medlem i kungahuset flyger han ganska mycket i jobbet.

– Jag ser fram emot att kunna flyga på det här sättet, så att jag inte påverkar miljön negativt, säger prins Daniel om eldrivna flygplan.

Infrastrukturministern tror att debatten om flygskam drivit på utvecklingen.

– Fler vill resa på ett hållbart sätt. Om flyget inte klarar omställningen, kommer man att välja andra alternativ, säger Tomas Eneroth.

Vill ändra skatten

Hans bedömning är de viktiga aktörerna i flygbranschen insett detta, och vill vara med i processen.

Men förutom teknisk utveckling behövs också vissa beslut, enligt ministern.

– Beskattningen av flyget måste ändras till att ligga på fossilt flygbränsle. Nu ligger beskattningen på själva resan, säger Eneroth.

Internationella regler ger idag inte möjlighet till en sådan förändring. Sverige driver på att för att lösa det problemet, enligt infrastrukturministern.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN