Så handlar svenskar på Black Friday – och köpen vi ångrar

Black Friday 2018: Många köper julkappar – andra ångrar sig

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
Arkivbild från Black Friday i Sverige.

avBabs Drougge

MIN EKONOMI

Oavsett om ursäkten för att shoppa kallas Black Friday, Cyber Monday eller Singles Day råder inga tvivel om att konsumtionen skjuter i höjden under november.
Men vad handlar vi, hur tänker vi och vad ångrar vi under Black Friday?

November har närmast urartat i en konsumtionsmånad, där shoppingdagarna avlöser varandra. På fredag är det dags för Black Friday att bränna av startskottet för julhandeln.

Många butiker har tjuvstartat och kallar hela veckan för svart, och till och med gårdagens avsedda motreaktion kom att handla om konsumtion och rea.

Under White Monday som infaller måndagen innan Black Friday var det second hand- och andra mer hållbara handlar som erbjöd rabatt. Något som skulle visa sig oväntat passande när årets julklapp i morse presenterades: det återvunna plagget.

Och faktum är att just denna veckas höjdpunkt ofta ägnas åt julklappsshopping, visar en undersökning som jämförelsesajten Pricerunner genomfört.

Enligt den planerar 4 av 10 svenskar att handla julklappar under Black Friday.

– Det är helt klart att svenskarna startar julhandeln redan på Black Friday. Hela 40 procent av svenskarna uppger att de tänker köpa julklappar på Black Friday. De flesta förväntar sig 40-50 procent rea för att tycka något är en bra deal.

– Men man ska inte stirra sig blind på rabatterna, då man ska vara medveten om att en del rabatter jämförs med listpriser som sällan gäller normalt. Dessutom smyghöjer en mindre del av butikerna priserna inför Black Friday, säger Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner.

Så säger svenskarna om Black Friday:

  • 97 % känner till att det är en stor shoppingdag i slutet av november

  • 89 % planerar att jämföra priser innan de handlar

  • 81 % har handlat på någon av tidigare års Black Friday-reor

  • 48 % är positiva till en riktigt bra utförsäljning

  • 41 % uppger att de har en budget på mellan 2.000 och 5.000 kronor

  • 40 % kommer kolla erbjudandena redan vid midnatt

  • 22 % anser att det är årets bästa shoppingdag

  • 18 % anser att rabatterna är för låga

  • 11 % uppger att de har en budget på över 10.000 5.000 kronor

  • 8 % tycker att Black Friday är ett amerikanskt nonsens

Källa: Pricerunner undersökning, 1.000 respondenter, november 2018.

Men det är inte direkt någon klimatsmart shopping vi ägnar oss åt, enligt en IPSOS-undersökning utförd på uppdrag av betaltjänsten Paypal. Enligt den shoppar svenskarna fem gånger så mycket mode under Black Friday och den växande trenden är att handla från internationella butiker, och inte minst shoppar vi från Kina.

Svenskarnas populäraste länder för internationell e-handel:

  1. Kina (25%)

  2. Storbritannien (20%)

  3. USA (18%)

  4. Tyskland (16%)

  5. Danmark (5%)

  6. Hongkong (4%)

  7. Spanien (2%)

  8. Norge (2%)

  9. Japan (2%)

  10. Frankrike (2%)

Källa: Paypal/IPSOS

Ett annat vanligt fenomen tycks vara att impulsjävulen sitter på svenskars axel under Black Friday. 1 av 6 ångrar nämligen sina inköp, enligt en undersökning som spartjänsten Dreams gjort bland sina användare.

Enligt den känner tre av fem en press att handla under dagen. En tredjedel har så pass svårt att avstå en bra deal att de köper saker som de redan har.

Här är inköpen flest ångrar efter Black Friday:

  1. Kläder

  2. Spelkonsoler

  3. Smoothiemaskiner

  4. TV-apparater

  5. Mobiltelefoner

  6. Gymutrustning

  7. Handväskor

  8. Surfplattor

  9. Sportkläder

  10. Kaffekokare

Källa: Dreams kundundersökning

”Black Friday” – så fick dagen sitt namn 00:45
ARTIKELN HANDLAR OM