Ica storsatsar på näthandel

MIN EKONOMI

Marknaden för att köpa mat på nätet exploderar i Sverige. Nu vill jätten Ica ge sig in i kampen om kunderna – med en jättesatsning. Men detaljerna är hemliga.

– Vi väljer att inte berätta så mycket av konkurrensskäl, säger Sverige-vd:n Anders Svensson.

Allt fler svenskar lockas av att klicka runt bland äpplen, pasta och krossade tomater i stället för att köpa varorna i fysiska butiker. Enligt statistik från branschorganisationen Svensk digital handel och HUI Research ökade livsmedelsförsäljningen på internet med 33 procent under det första kvartalet i år jämfört med samma period 2013.

– I dagens tidspressade samhälle är det prioriterat med effektivitet, bekvämlighet och tidsbesparing, säger Jonas Ogvall, vd för Svensk digital handel i en kommentar.

Hemlig satsning

I höst tar jättekedjan Ica, som presenterade ett oväntat starkt delårsresultat tidigare i veckan, klivet in på näthandels-arenan. Målet är att bli marknadsledande på onlineförsäljning av livsmedel.

– Vi jobbar just nu med att ta fram en lösning som vi ska testa i ett begränsat antal butiker på ett begränsat geografiskt område under hösten. Vi vill testa att vår lösning fungerar bra för butikerna och Icas kunder innan vi vi rullar ut satsningen i en större del av Sverige 2015, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.

Vilket område är det som kommer att vara först ut?

– I nuläget vill vi inte gå ut med det. Vi väljer att inte berätta så mycket av konkurrensskäl.    

Kan bli dyrare

Konkret kommer Icas näthandel fungera så att kunderna gör sin beställning och betalar på nätet. Sedan kan kassarna hämtas ut på närmaste Ica-varuhus. På en del håll väntas det också bli möjligt att få sina varor hemkörda.

Priserna sätts av de olika Ica-handlarna själva. Anders Svensson utesluter inte att näthandel kan bli dyrare än klassisk butikshopping.

– Generellt sett kommer det nog finnas ett behov att ta betalt för den här tjänsten. Det kan handla om högre priser på varorna eller en leveransavgift. Men det bestäms av handlarna, säger han.

Flera konkurrenter

Ica är relativt sena på näthandelsområdet. Konkurrenten Coop har onlineförsäljning under varumärket Coop Online, där kunderna både kan handla enskilda varor och färdiga matkassar. En annan stor aktör är Mathem, som 2012 köpte Axfoods nätbutik Netxtra.

– Försäljningen av livsmedel på nätet är fortfarande väldigt liten i Sverige, men sedan en tid tillbaka är tillväxten kraftig. Vi har följt utvecklingen noga, och bedömer att tidpunkten är rätt för oss nu, säger Ica-vd:n Anders Svensson.

Hittills har de digitala matbutikerna haft problem med lönsamheten. Men Carin Blom, analytiker på HUI Research, tror att Icas intåg kan komma att lyfta hela marknaden.

– För många kunder handlar det nog om att det är svårt att bryta vanan. Man har alltid gått till butikerna och klämt och känt på matvarorna. Jag tror att en stor och välkänd aktör som Ica kan göra att fler kunderna får upp ögonen för att handla mat på nätet, säger hon.

ARTIKELN HANDLAR OM