Familjen fick vinterresan förstörd

Av: Emmelie Wallroth, Mikael Stengård

Publicerad:
Uppdaterad:

Flera hundra resenärer står utan biljetter – och pengar

Foto: Familjen Holmström, mamma Therese, pappa Ralph och döttrarna Emelie, 3, och Elin, 8.

Hundratals resenärer har bokat och betalat sina vinterresor genom resebyrån World Travel Team.

Men byrån har gått i konkurs – och de betalda biljetterna är ogiltiga.

– Vi behövde komma i väg och tog våra sparpengar. Nu står vi här utan vare sig biljetter eller pengar, säger Therese Holmström.

Therese och Ralph Holmström med döttrarna Emelie, 3, och Elin, 8, bokade en resa till Thailand över sportlovet.  

De bokade genom resebyrån World Travel Team, betalade och fick en bekräftelse.

– Sedan fick vi ett mejl där det stod att de hade gått i konkurs, säger Therese Holmström.

”Behövde komma i väg”

Familjen ringde till Thai Airways som de skulle flyga med.

– Då fick vi veta att våra biljettnummer var ogiltiga. Det fanns inga biljetter. Vi behövde komma i väg och hade tagit våra sparpengar till tre veckor i Thailand. Allting var klart, och så händer det här.

Enda sättet för dem att komma i väg till Thailand nu är att köpa nya biljetter.

– Men våra pengar är ju borta. Så nu står vi här utan vare sig biljetter eller pengar, säger Therese Holmström.
Barnen Emelie och Elin såg fram emot resan.

– Det är inte kul att berätta det för en 3-åring och en 8-åring så här före jul. Elin blev alldeles förtvivlad. Man blir uppgiven, säger Therese Holmström.

Vd:n förnekar konkurs

Aftonbladet har fått tag på företagets vd via mejl som förnekar att företaget gått i konkurs.

Stockholms tingsrätt bekräftar dock att World Travel Team gick i konkurs den 13 december.

Men bolaget drog tillbaka sin resegaranti hos Kammarkollegiet, som ska täcka upp för resenärernas förlorade pengar vid en konkurs, redan i somras och hänvisade till att verksamheten skulle föras över till ett annat bolag.

De som har köpt sina resor via World Travel Team får alltså inte tillbaka sina pengar om de inte har handlat med kredit- eller betalkort där försäkringar ibland ingår.

Och många av resenärerna har betalat via bankgiro. Enligt familjen Holmström ville resebyrån helst att de inte skulle betala med kort.

”Flera hundra personer drabbade”

Margareta Stenberg är bokningschef på Thai Airways:

– Den 13 december stod flera resenärer på Kastrup för att checka in med ogiltiga biljetter från resebyrån.

Enligt henne har Thai Airways inget direktavtal med World Travel Team.

– De beställer genom en annan resebyrå som vi har direktavtal med. World Travel Team har bokat med resenärerna, men lagt in falska biljettnummer, säger Margareta Stenberg.

Enligt henne handlar det om flera hundra personer som är bokade på resor – från den 13 december fram till april nästa år. Flera av dem skulle resa över jul. Flera av resenärerna som Margareta Stenberg har varit i kontakt med har polisanmält resebyråns vd.

– Vi har hjälpt så många vi kan med nya resor, men alla har inte råd att betala dubbelt. Är man fyra personer så hamnar man lätt på 50 000 kronor. Det här är så bedrägligt gjort, säger Margareta Stenberg.

Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN