Var tredje såld bil laddbar: "En brytpunkt"

avTT

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
De laddbara bilarna är på frammarsch. Arkivbild.

Nästan var tredje ny bil som såldes i januari var laddbar.

Det är den högsta andelen någonsin för en enskild månad – och med ett bredare utbud, fler prisklasser och kortare leveranstider spår branschorganisationen Bil Sweden att 2020 blir den laddbara bilens år.

– Nu når vi en brytpunkt där produktutbudet ökar och inte bara i de exklusivaste modellerna utan varumärken och modeller i alla prisklasser, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Av antalet nybilsregistreringar i januari uppgick laddbara bilar till 30,7 procent. Men att laddbara bilar nådde en rekordhög andel hänger inte bara ihop med ett stort intresse – utan även med att nybilsregistreringarna totalt sett minskade med 18 procent, jämfört med januari 2019.

En väntad nedgång då fordonsskatten för en del modeller höjdes vid årsskiftet, vilket gjorde att många handlade dessa bilar i december.

– Det innebär inte att den totala marknaden har förändrats utan snarare att den har flyttats. Vi sålde färre bilar i januari men fler laddbara bilar och det är därför andelen blir så hög, säger Mattias Bergman.

Sjunkande leveranstider

I rena siffror såldes i januari 3 928 stycken laddhybrider, nästan en fördubbling jämfört med januari 2019. För elbilar var siffran 1 225 stycken, jämfört med 1 084 under motsvarande period 2019.

Samtidigt var det bara knappt 20 procent av dessa som köptes av privatpersoner – den stora majoriteten nya laddbara bilar är istället registrerade på företag och används som tjänste- eller leasingbil.

– Det är naturligt. Ofta är företagen tidiga med att köpa ny teknologi och efter några år kommer det ut på andrahandsmarknaden. Det handlar dels om ett högre inköpspris och att det finns lägre förmånsvärden, säger Mattias Bergman.

Under de kommande två åren kommer ungefär 200 nya laddbara produkter, sett till både hybrider och elbilar. Dessutom är målsättningen att leveranstiderna ska halveras från dagens 6–12 månader, menar Bergman. Det kommer troligtvis innebära en högre andel laddbara bilar som i framtiden köps av privatpersoner.

Bonus-malus viktigt

Enligt Bil Sweden är prognosen för laddbara bilar ljus – branschorganisationens bedömning är att den totala andelen sålda hybrid- och elbilar kommer att ligga runt 30 procent i år. 2021 är prognosen 40 procent och 2030 beräknas 80 procent av alla nya bilar som säljs vara laddbara.

– Men det förutsätter en fortsatt satsning på styrmedel och laddinfrastruktur, säger Mattias Bergman.

Det är framförallt de två orosmolnen han ser på himlen för de laddbara bilarna: att det finns tillräckligt med laddpunkter och att man från politiskt håll fortsätter att stödja utvecklingen med olika former av styrmedel för köp och nyttjande.

Mattias Bergman vill bland annat se att skattesystemet bonus-malus blir kvar.

– Det är ett system som vissa partier ifrågasätter. Men bedömningen jag gör är att om man tar bort det nu kommer försäljningen att falla, säger han.

Publicerad: