Kinas elbilskvoter skjuts upp – till 2019

Foto: Ng Han Guan
En kinesisk elbil, om än inte av det vanligare slaget - tillverkaren heter Nio. Den extrema prototypen visades upp i på bilmässan i Shanghai i våras.
MIN EKONOMI

Var tionde bil som säljs i Kina måste kunna köras avgasfritt.
Istället för att de införs om bara några månader skjuts nu kravet upp. Enligt myndigheter i Peking blir kravet verklighet först år 2019.

Dagens besked är både en lättnad och en skärpning för traditionella biltillverkare. Enligt tidigare signaler skulle kravet införas redan 2018, alltså om bara några månader. Men det talades då å andra sidan om en kvot på 8 procent av antalet sålda bilar.

Hänvisas till nödlösning

Detta höjs alltså till 10 procent i de regler som nu lagts fram, rapporterar nyhetsbyråer i Peking. Andelen ska sedan öka för varje år. Alla bilföretag med en försäljning på minst 30 000 fordon årligen omfattas.

Benämningen som används är NEV (New Energy Vehicles), alltså laddhybrider och rena elbilar. Just nu har de en marknadsandel på mindre än 2 procent. Det blir därför en smärre revolution i Kina, som numera är världens största bilmarknad.

Tillverkare som inte lyckas skaka fram tillräckligt med elbilar under det närmaste året hänvisas till en nödlösning – varje tillverkad NEV ger en kredit, som sedan kan köpas eller säljas. Företag med mycket bensin och diesel kan därmed köpa krediter för att komma undan 10-procentskravet.

Inspirerats av Kalifornien

Ett liknande system, med lägre krav, har funnits i Kalifornien i ett antal år. Där har det inneburit att elbilstillverkare som Tesla kunnat dra in stora pengar på att sälja sina krediter.

Västerländska bilbjässar har protesterat redan innan det nya kinesiska systemet lades fram. Tidigare i år uppvaktade Tysklands förbundskansler Angela Merkel Kinas premiärminister Li Keqiang. Och branschorganisationer, däribland Acea där Volvo ingår, skickade ett omtalat brev som enligt Reuters kallade kraven "omöjliga att uppfylla".

Men det var när det handlade om 8 procent 2018. För företag som Volvo och VW kan ett års fördröjning vara avgörande, eftersom de ska lansera nya avgasfria modeller just 2019.