”Megastrul” på Handelsbanken löst

Av: 

Sebastian Comar Alm

Handelsbanken

Under lördagen hade ett stort antal av Handelsbankens kunder ingen tillgång till sina pengar.

Enligt banken berodde de omfattande problemen på driftstörningar som under förmiddagen kunde åtgärdas.

Enligt rapporter var kundernas konton ”inte tillgängliga” och varken överföringar eller betalningar gick att genomföra. Även fysiska kortbetalningar och betalningar via appen ”Swish” gick enligt rapporter inte att genomföra.

Enligt Handelsbankens presstjänst berodde strulet på driftstörningar.

– Vi har driftstörningar just nu och beklagar såklart alla kunder som är drabbade. Vi jobbar på att lösa problemet, meddelade Handelsbankens presstjänst.

Det är oklart hur många av bankens kunder som drabbades av de problem som strax efter klockan 11:00 var åtgärdade.

Kundlarmet: ”Megastrul”

En av Handelsbankens drabbade kunder som Aftonbladet varit i kontakt med beskrev de omfattande driftstörningarna som ”megastrul” – och att kundtjänsten var omöjlig att nå.

– Megastrul med Handelsbanken. Mitt spärrade gamla kort är det enda som syns och det går inte ens att ringa dit!, skrev kunden då.

Storbanken menar att de tekniska problemen uppstod då en planerad uppdatering gick ut.

ANNONS EXTERN LÄNK

Jämför lån med Advisa - Låna tryggt & enkelt här.

Advisa

Skärmdump från en drabbad kund.
Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Handelsbanken

Ekonominytt