Varnar för raffinerade resebedrägeriet: ”Läskigt välgjort”

MIN EKONOMI

Sommar och sol – och högtryck för hotellbokningssajterna.

Nu varnar polisen för ett avancerat bedrägeri, där uppgifter från riktiga reservationer används för att försöka lura resenärer på pengar.

– Det var väldigt nära att jag betalade fakturan, säger David Salomonsson, 42.

Till en början anade David Salomonsson inte att det var något skumt med mejlet som damp ner i inkorgen. Det såg ut att komma från Booking.com, sajten där han bokat boende på ett lägenhetshotell i Prag i september.

– Hotellets namn stämde med det jag bokat, och mejladressen verkade också äkta. Allt var enormt trovärdigt, säger han.

Foto: Privat
David Salomonsson

I mejlet påstods att något blivit fel med betalningen. David uppmanades att gå in på en chattsida för att åtgärda problemet.

– Där var det någon som ville att jag skulle uppge mitt bokningsnummer. När jag gjort det så blev svaret att betalningen inte kunnat dras via mitt kontokort. De skulle skicka en ny faktura som de sa att jag skulle betala.

Skärmdump på mejlet som David fick.

Belopp och hotellnamn stämde

Bara någon minut senare fick 42-åringen en räkning på mejl. Enligt instruktionerna skulle han föra över kostnaden för boendet till ett konto på en bank i Tjeckien. Summan överensstämde med den faktiska bokningen, men vid det här laget anade David ändå oråd.

– Jag hörde av mig till kundtjänsten på Booking.com och de sa att varken de eller hotellet hade något med detta att göra. Det rörde sig om ett rent bedrägeriförsök, säger han, och fortsätter:

– Det var väldigt nära att jag betalade fakturan. Det var läskigt välgjort.

David uppmanar nu alla som gjort bokningar via Booking.com att vara vaksamma.

– Alla kunder måste få reda på det här. Om man får meddelanden rekommenderar jag att man hör av sig till deras kundtjänst för att säkerställa att det verkligen är Booking.com som är avsändaren.

Polisen: ”Väldigt avancerat”

Jan Olsson är chef för polisens nationella bedrägericentrum. Han beskriver bluffmetoden som David Salomonsson råkat ut för som ovanligt raffinerad.

– De har ju kommit över korrekta bokningsuppgifter, och det är väldigt avancerat. Den enda förklaringen jag kan tänka mig är att de på något sätt läst av i informationen som han uppgett när han gjort reservationen, säger han.

Och David verkar inte vara den enda som är drabbad. I ett mejl som han har fått skriver Booking.com att flera personer har hört av sig:

”Några kunder har rapporterat att de har tagit emot misstänkta e-postmeddelanden och telefonsamtal, eventuellt från kriminella som uppträder som representanter för Booking.com eller boendet.”

Förklaringen: Cyberattack mot hotellet

I en kommentar till Aftonbladet uppger Booking.com ingen data har läckt från företagets sajt. I stället ska det röra sig om ett it-angrepp mot det aktuella hotellet:

”Detta boende har fått ta emot nätfiskemejl från cyberbrottslingar, och genom att klicka på dem har boendet utsatts för ett intrång. Alla gäster som drabbats har blivit kontaktade, och vi kommer att hjälpa dem med att få kompensation för kostnader som kan ha uppstått”.

Bedrägeripolisen Jan Olsson råder alla som bokar och betalar för resor på nätet att vara noggranna.

– Det är inte svårt att kontrollera att man verkligen betalar på rätt ställe. I det här fallet skulle jag rekommendera att man går in på bokningssajten och följer betalningsinstruktionerna som finns där.

Så skyddar du dig mot id-kapning på nätet 00:41
ARTIKELN HANDLAR OM

Bedrägeri

Resor

Jan Olsson