Snubbar som jobbar – hetast på tv

MIN EKONOMI

Bartendrar, barnmorskor, brandmän... Därför fascineras vi av vanliga yrken

Foto: Vardagsdramatik "Barnmorskorna", "SOS Gute", "Färjan", "Veterinärerna", "Kustbevakarna" - bara några av de yrkessåpor vi tittar på i dag.

90-talets dokusåpor visade fylla, sex och intriger. 2008 ser vi en helt annan typ av reality-tv: yrkessåpan.

– Vi är nyfikna på vad som sker bakom kulisserna i de här yrkena, säger trendanalytikern Stefan Nilsson.

Foto: Trendanalytiker Stefan Nilsson.

De senaste åren har en uppsjö av reality-serier gjort entré i tv-tablån. Fylla och fulspel ersätts av livräddning, vänskap och vardagsdramatik.

”Livräddarna” på SVT följde brandmän med ambulanstjänst. ”Sjukhuset” på TV3 låter tittarna följa med in i undersökningsrummen och operationssalarna. TV4-serien ”Veterinärerna” visade stor dramatik för djurälskare, som när hunden Bilbo blev påkörd av två bilar på en gång. ”Kustbevakarna” på Kanal 5 följde det båtburna teamet under tre somrar av räddningsaktioner och nykterhetskontroller till havs. ”Barnmorskorna” på SVT visade engagerade kvinnor i deras arbete med blivande föräldrar på Karolinska Universitetssjukhuset. Dramatiska förlossningar, chockartad glädje och en nyväckt debatt om födsloteknik.

Trötta på idiot-tv

Trendspanaren Stefan Nilsson, vd för Trendgruppen, ser en tydlig förändring i tv-tablån.

– Det sker något inom tv-världen generellt sett. Vi har haft en lång period av idiot-tv, väldigt inspirerad av japanska program. ”Hål i väggen” är kulmen på trenden. Det är skratt- och förnedrings-tv. Vi är mätta på humorprogram där samma 15 kändisar medverkar överallt.

Nu får två nya yrkessåpor premiär. ”SOS Gute” på Kanal 5 följer den gotländska Räddningstjänstens arbete, med både dramatiska utryckningar och möten med fulla turister. Nyligen hade ”Färjan” premiär på Kanal 5. Programmet beskrivs som ”Rederiet på riktigt” och tittarna får möta personalen och resenärerna ombord på Finlandsfärjan Cinderella, i en värld av taxfree-shopping, hejdlöst festande och karaokesång.

Medievärlden bra tema

Stefan Nilsson menar att yrkessåpan kommer att bli allt vanligare.

–  Hittills har yrkessåpan följt många mansdominerade yrken. Men jag ser att fokus är på väg mot mode- och pr-världen. Vi är nyfikna på vad som sker bakom kulisserna i de här yrkena. Framöver handlar det inte om bredaxlade brandmän, utan om söta tjejer på pr-byråer, som sliter för att ordna ett event. På den typen av företag finns också en stark hierarki, det ger spännande tv.

Medievärlden är ett annat bra tema för en yrkessåpa, enligt Stefan Nilsson.

–  En serie som visar vad som sker bakom kulisserna på Aftonbladets redaktion – det skulle få många tittare...

Skulle din arbetsplats passa som dokusåpa?

Frisören Linda Shalabi, 20, Stockholm.

JA – Det händer saker både under klippningarna och i personalrummet. Det är sällan bråk, så det skulle bli en väldigt varm och glad dokusåpa, med många berättelser från kunderna.

Kioskbiträdet Saliba Saliba, 61, Spånga.

NEJ – Det tycker jag nog inte. Det som i så fall är roligt är kundernas skiftande humör. De är stressade när de ska köpa tågbiljetter, de är sura när det är förseningar och de är glada när de har fått lön.

Kyparen Jonas Jokitalo, 20, Stockholm.

NEJ – Det skulle krävas mycket censur. Många svär så det osar när det är stressigt. Men det är ju ett kul jobb i högt tempo, och man får träffa mycket människor.

Mekanikern Mikael Blom, 45, Stockholm.

JA – Det funkar ju i USA, reality-serien ”American Choppers” är väldigt populär. Mitt jobb är roligt, både att bygga om en hoj och träffa bikers av olika slag.

Optikern Susanna Blomquist, 25, Nacka.

NEJ – Vi har ju patientsekretess, och många passar på att öppna sig för sin optiker. Jag får höra både det ena och det andra.

ARTIKELN HANDLAR OM