Krisen för elbilar – "snarare en anpassning"
Publicerad 2024-09-21
Vikande försäljning, stoppade satsningar, skrotade mål, sänkta prognoser och nedskärningar. Det blåser motvind för elbilsindustrin i Europa.
Olönsamma satsningar kan nu slås ut, varnar experter.
Motvinden för det europeiska elbilsklustret har pågått ett tag. Den kommer från vikande efterfrågan i väst, politisk osäkerhet och hård konkurrens både i och från Kina.
Efter sommaren har problemen visat sig allt mer akuta. BMW vinstvarnade förra veckan och ett branschindex visar att sektorns aktier rasat med 24 procent bara sedan april i år. Den största aktören, tyska Volkswagen (VW), är rekordlågt värderat på börsen och har i september i år för första gången någonsin öppnat för att det kan bli aktuellt att stänga ned fabriker i hemlandet Tyskland.
Personalnedskärningar
Olika typer av produktionsmål har också justerats. Volvo Cars skrotade nyligen målet om en utfasning av fossildrivna bilar ur produktionen till 2030. Beskedet var ett eko av samma typ av nyheter i närtid från några av världens största biltillverkare: VW, Mercedes-Benz och Ford. Dessutom pausade lastbilsjätten AB Volvo i fredags ett batteriprojekt i Mariestad.
Batteritillverkaren Northvolt är en annan svenskbaserad spelare i elbilsklustret med uppenbara problem. Bolaget har nyligen flaggat för pausade investeringar, möjliga avyttringar, nedstängning av enheter och personalnedskärningar – bland annat i den stora fabriken i Skellefteå.
Olönsamma fabriker och projekt inom elbilsindustrin som saknar kapitalbuffert lever farligt just nu.
– De riskerar att slås ut, säger Mikael Östling, professor i elektronik på Kungliga tekniska högskolan (KTH).
– Sedan kommer det i gång igen. Så här ser det ut i alla finansiella svängningar, tillägger han.
Överproduktion i Kina
Professor Anders Nordelöf på Statens väg- och transportforskningsinstitut, som fokuserar mycket på batteriproduktion, tonar också ned dramatiken trots alla bakslag.
– Det finns inget som tyder på att elektrifieringen bromsar ur ett bredare perspektiv, säger han.
Enligt Nordelöf kan Northvolts och andra europeiska aktörers problem bland annat förklaras av tuff konkurrens från Asien, där Kina har investerat i överproduktion av celler till bilbatterierna och säkrat leveranser av råvaror. Kina ligger dessutom tekniskt långt fram i batteritekniken.
– Det är svårt att ligga rätt och hämta hem nya order och investeringar med den otroligt starka utvecklingen som har varit i Kina, säger han om Northvolts situation.
Jens Hagman, forskare på det statliga institutet Rise, vet inte om man kan kalla det som utspelar sig i elbilssektorn just nu för en kris. Snarare en anpassning till en konjunkturnedgång.
Det höga ränteläget slår hårdare mot elbilar än fossildrivna. Elbilarna är normalt dyrare och många lånefinansierar sina bilköp, enligt Hagman.
”Vad ska politiken göra?”
Bilister i väst som tvekar inför att gå över till el är också en viktig faktor. Det handlar om politiska vindar, och attityd, men också om hur infrastrukturen för batteriladdning ser ut.
– Den första vågen elbilsköpare – ser vi i Sverige och Norge – är framförallt villaägare med lite bättre ekonomi. Andra vågen är kanske lite svårare att få igång än den första, säger Hagman.
Tillgång till rimligt prissatt laddning är avgörande, tror han.
– Om alla ska ha elbil så betyder det alla, även sådana som inte har laddmöjligheter hemma, säger Hagman.
KTH-professorn Mikael Östling – som räknar med att nyproducerade fossildrivna personbilar och så kallade laddhybrider kommer att säljas i många år till – håller med.
– Det är en stor fråga. Vad ska politiken göra? Vem ska se till att det finns laddare? Och vad ska man betala? säger han om laddningsvillkoren för hushåll i flerfamiljsbostäder.
Han tror också att många tvekar inför elbilar på grund av så kallad “räckviddsångest”.
– Konsumentbeteendet tar tid att ställa om, säger Östling.
“Jobben det viktiga”
För europeiska elbilstillverkare finns även andra orosmoln. De hotas av miljardböter om de inte klarar EU:s skärpta utsläppsregler 2025. Och risken är stor att de hamnar i kläm när Kina svarar på de strafftullar på kinesiska elbilar som EU flaggat för.
– Det är klart att det är jobben som är viktiga i Europa. Så är det. Fordonsindustrin är stor – inte minst i Tyskland, säger Hagman.
Samtidigt säljer de tre stora tyska tillverkarna – VW, Mercedes-Benz och BMW – mer än var tredje bil i Kina.
– Geopolitiken är viktig. Det handlar inte bara om pris och lägsta produktionskostnad längre. Det handlar om var produktionen finns. Det är strategiskt viktigt, tillägger Hagman.