”Det har aldrig pratats så lite om Amazon som nu”

Av: Ronja Mårtensson

Publicerad:

Handel & tjänster

Amazons intåg i Sverige sågs som en skräcklansering för svenska e-handlare.

Exakt hur bra det har gått är svårt att få fram – men någon stor succé verkar det inte ha blivit, skriver SvD.

– Det har aldrig pratats så lite om Amazon som nu, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research, till tidningen.

Amazon lanserade en svensk sajt i slutet av oktober.
Foto: Amir Nabizadeh/TT
Amazon lanserade en svensk sajt i slutet av oktober.

I slutet av oktober lanserade Amazon sin svenska sida. Inför fanns det en oro bland svenska e-handlare att det amerikanska företaget skulle ta över marknaden.

Men enligt en kartläggning av sajten som SvD har gjort verkar hajpen kring världens största e-handlare inte blivit så stor som många hade trott.

– I mina möten med handeln är det ingen som tar upp Amazon, säger Jonas Arnberg, vd för Handelns utredningsinstitut, HUI, till tidningen.

Inte många företag som nappat

Enligt Jonas Arnberg har Amazon hittills inte fått med sig så många svenska varumärkesägare.

Bland dem som nappat verkar det inte direkt ha varit någon succé försäljningsmässigt.

– Just Amazon har inte varit drivande i vår tillväxt, säger leksaksföretaget Brios vd Erik Hansson, till SvD.

Foto: Robin Haldert/TT
Jonas Arnberg, vd för HUI.

För Bonnierförlagen utgör handeln via Amazon mindre än en procent av den totala försäljningsvolymen.

Inte heller hos paketombuden märks någon större skillnad. SvD har pratat med tio stycken och bara tre av dessa har sett en stor ökning av beställningar.

Oklart hur bra lanseringen gått

Men exakt hur många paket som flödar från e-handelsjätten ut till svenska kunder är svårt att få fram, enligt tidningen.

Postnord delar inte med sig av statistik över paketvolymen från olika företag. Däremot kan de säga att Amazon inte har påverkat svenska e-handeln sedan intåget.

Foto: Naina Helén Jåma/TT
Amazon vill inte dela med sig av några siffror gällande Sverigeaffären.

Inte heller e-handelsjätten själv vill ge ut några siffror till SvD kring hur det har gått sedan Sverigelanseringen.

Det som däremot går att få fram är att företaget har gått ifrån att ha legat på några miljoner i månaden till att mångdubbla sin svenska omsättning, enligt siffror från Skatteverket.

Under november, som var den första hela månaden efter etableringen, så var företaget skyldigt att betala runt 20 miljoner kronor i moms för försäljningen i Sverige, skriver Svenska Dagbladet.

Publicerad:

LÄS VIDARE