Ola, 44, fast i rävsax mellan Open Infra och ARN

Av: 

Erik Melin

Open Infra

Ola Jormvik, 44, ville ha fiber från Open Infra.

Ingenting hände på två år – men att ta sig ur avtalet skulle kosta flera tusen kronor.

– Jag står vid vägs ände och är så less, säger Ola.

Ola Jormvik, 44, flyttade till Tullinge i Botkyrka kommun, utanför Stockholm, för fyra år sedan. Han pratade med grannarna om att dra in fiber och fick höra att flera vänt sig till Stadsnätsbolaget, sedemera Open Infra.

Installationen skulle kosta 17 000 kronor och företaget meddelade i februari 2018 att Ola skulle ha fiber indraget lagom till midsommar.

Ola Jormvik

Sedan började mardrömmen. Open Infra hamnade i en tvist med Botkyrka kommun som nekade företaget att få komma in på marknaden och leverera fiber.

Månaderna gick och efter två år hade Ola enligt avtalet rätt att säga upp det.

– Jag skickade ett mejl dagen efteråt där jag konstaterade att de inte levererat vad de lovat och att jag ville säga upp avtalet. Jag fick svar att jag inte kunde göra det kostnadsfritt, utan bara om jag betalade 75 procent av installationskostnaden (cirka 13 000 kronor, reds anm), säger Ola Jormvik.

”Kan aldrig ta sig ur”

Aftonbladet har tidigare berättat om hur flera personer skrivit under liktydiga avtal som det Ola fick problem med. Open Infra ges i det 24 månader att slutföra leveransen av fiber. Efter tidsperioden får kunden frånträda avtalet om företaget inte har kunnat leverera.

Företaget har också anmälts flera hundra gånger till Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentverket.

Det har nu gått fyra år, fiber har inte levererats och Ola har därför försökt säga upp avtalet vid fyra tillfällen. Open Infra har hotat med avbrottsfaktura vid samtliga tillfällen – nu senast i början av oktober.

– Då fick jag svar att de börjat projektera och att avbrottsfakturan därför kvarstår. Det blir ju lätt för dem att hävda så fort de börjat projektera någonstans i Botkyrka och då kan man ju aldrig ta sig ur det här.

– De menar att förseningen ligger utanför deras kontroll och hänvisar till konflikten med Botkyrka kommun.

Ola Jormvik har backat vid samtliga tillfällen då han inte tycker att han ska betala något.

Open Infra: Kunderna hamnat i kläm

Open Infra hävdar att de först fick godkännande av Botkyrka att ta sig in på fibermarknaden, för att sedan nekas av kommunen. Ärendet har blivit en långdragen rättsprocess.

– Kunderna har hamnat i kläm, konstaterar Anya Alenberg, press- och kommunikationschef på Open Infra.

Hon fortsätter:

– Men det är segdragna processer när kommuner inte vill släppa in oss på fibermarknaden. Nu har vi till slut fått rätt och vi menar att vi gjort ett kostsamt arbete, även om vi inte börjat gräva än.

”Känns hopplöst”

Ola Jormvik har kontaktat Allmänna reklamtionsnämnden, ARN, som säger att de inte tar tag i ärenden som är så gamla som hans är.

Myndighetens regler slår nämligen fast att de måste få en anmälan inom ett år från att konsumenten först klagade till företaget.

– Det känns lite hopplöst, jag känner att jag har gjort allt jag kunnat och det blir ett problem.

– Jag skiter i Open Infra, men jag behöver fiber eftersom att jag jobbar hemma och har byggt upp hela tillvaron kring det, säger Ola Jormvik.

Fadi Barakat fick rätt mot Open Infra. Arn gav exakt samma domslut, med samma kritik mot företaget, trots att Fadi inte bor i samma område som grannarna i Tumba.

Fadi Barakat, 39, har liknande upplevelser som trion i Tumba och Ola Jormvik. Han och grannarna i en samfällighet i Alby i Botkyrka tecknade avtal med Open Infra. Fadi hjälpt dessutom företaget med att övertyga grannarna.

– Det lät superbra, 1 000 mbit och flera tv-kanaler till ett bra pris. Jag hjälpte försäljaren att gå runt här i området. Jag sa att det var en bra investering i huset, det finns ju inget bättre än fiber.

Hamnade i rättsprocess

Open Infra hamnade snabbt i en rättsprocess med Botkyrka kommun och efter att 24 månader passerat tecknade Fadi och många av grannarna i stället avtal med en annan leverantör.

– Men när jag sa upp avtalet fick jag en ospecificerad avbrottsfaktura på 19 349 kronor. Det var hutlöst. Totala kostnaden för att dra in fiber skulle bli 20 864.

– Det skrämde livet ur mig. En mardrömssituation, säger Fadi Barakat.

Precis som för grannarna i Tumba fick Fadi till slut rätt, efter en segdragen process genom ARN.

Han har ett råd till Open Infra.

– Det som saknas där är andan om att ”kunden alltid har rätt”. Man måste alltid ha kunden i fokus.

”Ett lotteri”

I den lokala Facebookgruppen i Tullinge har snacket om fiberinstallationen gått varmt. Enligt Ola Jormvik har det varit något av ett lotteri hur man blir bemött och hanterad av Open Infra och ARN.

– Vissa lyckas komma ut snabbt, andra har suttit fast i fem år. Vissa får hjälp av ARN, andra inte. Man skulle gjort sin research av företaget bättre, för de rosar inte marknaden på betygssajter direkt, säger Ola Jormvik.

Efter att Aftonbladet pratat med Ola Jormvik och kontaktat Open Infra fick han till slut ett efterlängtat besked mejlat till sig:

”Ditt avtal är nu uppsagt efter 24 mån utan kostnad”.

– Jag mejlade och fick i princip ett svar direkt. Det känns jätteskönt och nu kan jag dra in annat fiber till slut.

ANNONS EXTERN LÄNK

Jämför el och sänk din elkostnad på några få minuter via Compricer nu!

Compricer

Erik Melin
Publisert:

LÄS VIDARE

Fiberkunder hotas med dyra fakturor: ”Maffiametoder”

ÄMNEN I ARTIKELN

Open Infra

Tullinge

Botkyrka

Stockholm

ARN, Allmänna reklamationsnämnden