Linkedin-chefens bästa knep: Så lyckas du med din profil

Tjänstens satsning ska utbilda fler i jobbsökandet

avGustaf Larsson

Linkedin är rekryterarnas nya hemmaplan.
Men hur lyckas man som jobbsökande sticka ut från mängden?
Det vet företagets Nordenchef Lisa Gunnarsson som här ger sina bästa tips.

Med målet att få in att fler unga på arbetsmarknaden har Linkedin lanserat en ny tjänst. “Det blå kuvertet” kallas satsningen, som till skillnad från det mer väletablerade orange kuvertet ska hjälpa människor i början i sina karriärer.

– Trygghet i morgon är att ha ett starkt nätverk. Det är det som blir din studsmatta, att ha människor som hjälper människor. Människor du kan lära av och stötta dig, som kan ge referenser.

Viktigt med ett starkt nätverk

Det säger Lisa Gunnarsson, Nordenchef på Linkedin. Just hur du stärker ditt nätverk är en av faktorerna det blå kuvertet kan hjälpa till med, betonar hon.

– Det är så typiskt att när vi behöver ett stort nätverk som mest, då har man det som minst. Det blå kuvertet är en lathund för att på något sätt få den trygghet som krävs i den nya nätverksekonomin, säger Lisa Gunnarsson.

Hur bygger man ett bra nätverk?

– Steg ett är att göra sig själv tillgänglig. Det är lätt att glömma bort det och tro att man bara ska skapa kontakt med andra. Men det första är att se till att ha en bra profil. Om vi utgår från Linkedin är mitt tips att börja med att bygga upp din profil genom att ha en bra bild och en bra titel.

”Har inte mina fyra barn på profilbilden”

Lisa Gunnarsson återkommer ofta till vikten av en bra profilbild. Enligt de siffror som Linkedin själva hänvisar till, får man 36 gånger fler meddelanden om man har en profilbild jämfört med om man inte har en.

En bra bild ska enligt Lisa Gunnarsson spegla vem du är som yrkesmänniska.

– Jag har fyra barn men jag inte mina fyra barn på profilbild på Linkedin, säger hon och utvecklar:

– Den ska representera vem du är. Är du läkare så ta på dig en läkarrock, är du ekonom har du säkert kostym och är du lärare kanske man ser dig i skolmiljö. Låt bilden vara det du vill att andra ska se, det är ditt varumärke.

Foto: Simon Hellsten
Lisa Gunnarsson, Nordechef på Linkedin.

Ha en tydlig titel

Hon nämner också vikten av att ha en bra och tydlig titel på sin sida, helt utan krusiduller. 

– Försök att ha dem så standardiserade som möjligt. Om du skriver ”sjuksköterska” är det väldigt lätt för alla algoritmer och sökmotorer att förstå, men om du skriver ”specialistvård avdelning 56 KY röntgen”, kommer inte algoritmen förstå och det blir svårare för arbetsgivare att hitta dig.

Det gäller hela tiden att anpassa sin profil, och det man skriver i den, så att rekryterare hittar dig. De mest överanvända orden just nu är bland annat ”specialiserad”, ”erfaren” och ”skicklig”.

– Försök att hitta andra ord som beskriver vem du är, är Lisa Gunnarssons råd.

”Vill att alla människor ska få tips”

I det blå kuvertet finns en checklista över vad man bör skriva i sin sammanfattning:

  • Din erfarenhet (vad gör du just nu/vad har du gjort?) 

  • Din motivation (vad brinner du för/vad ger dig energi?) 

  • Dina färdigheter (vad kan du?) 

  • Dina intressen (vad är du intresserad av?)

– Vi vill att alla människor, oberoende vem du är eller var i karriären du är, ska få tips och råd. Det  ska fungera som en lathund som visar hur man skaffar ett nätverk, hur du ska jobba med dina referenser och hur du bygger på dig den kunskap du behöver för att nå dit du vill. 

ARTIKELN HANDLAR OM