Expert ser stora risker med batterifabriken

Foto: Lars Pehrson/TT
Professor Christer Karlsson ser stora risker med den planerade batterifabriken i Skellefteå. Arkivbild.
MIN EKONOMI

Planerna på en gigantisk batterifabrik i Sverige möts av högljudda jubel. Men flera experter lyfter stora risker och utmaningar med satsningen. – Det är gambling på hög nivå, säger industriforskaren Lars Avellán.

Flera avgörande pusselbitar kvarstår att lösa innan Northvolts utlovade satsning kan bli verklighet. Hur finansieringen av mångmiljardprojektet ska lösas ses som ett stort osäkerhetsmoment.

– Om de ska få in pengarna måste de nog alliera sig med någon stor aktör, underförstått någon av de största Europeiska biltillverkarna, säger Lars Avellán, pensionerad industriforskare.

Affärsrisk och teknologirisk

Produktionen kräver också tillgång till mer eller mindre sällsynta råvaror.

– Det gäller att man kan få fram de mängder som behövs. Det handlar om sällsynta råvaror och som vi vet kommer att bli bristvaror, framför allt kobolt, säger Lars Avellán.

Konkurrenssituationen på marknaden för uppladdningsbara batterier bedöms vara hård, vilket är ytterligare en risk.

– Affärsriskerna är stora. Redan i dag sker 25 procent av litiumbatteriproduktionen i Kina. Det är rätt hård konkurrens, säger Christer Karlsson, professor vid handelshögskolan CBS i Köpenhamn, och fortsätter:

– Måste Europa ha en fabrik i dagens globala värld? Det vet jag inte om man måste.

En generell risk i branschen är teknikutvecklingen, som beroende på hur förberedd man är på att ställa om sin produktion kan slå väldigt hårt, enligt Christer Karlsson.

Hård konkurrens

Det är långt ifrån självklart att fordonsbranschen kommer att köpa svenska batterier bara för att de tillverkas i Sverige, enligt Martin Sköld, docent vid Handelshögskolan i Stockholm.

– De kommer att handla och göra affärer med den leverantör som erbjuder bäst prestanda till bäst pris. Det är så företagspremisserna ser ut, säger han.

Trots sin skepsis kan Lars Avellán se att det kan finnas behov av en sådan här produktion i andra delar av världen än Asien.

– I grunden finns en frisk anda i det här och jag tror att det är kompetenta personer som står bakom. Men riskerna och utmaningarna är gigantiska, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM