Varnar för reabluffar på Black Friday

MIN EKONOMI

Den 24 november är det Black Friday, dagen då butikernas röda siffror ska vändas till svarta. Men mitt i reahetsen är det lätt att bli lurad. Konsumentrådgivare varnar nu för dyra ”blufferbjudanden”.
– Det ordinarie priset är inte sällan påhittat, säger Niclas Ernebratt på Konsumentverket.

Foto: Frida Lenholm
Det är lätt att bli lurad på Black Friday.

Den 24 november är det dags för Black Friday, en av årets största readagar. Förra året uppskattar Postnord att vi handlade för 3,6 miljarder kronor. Mycket talar för att siffran blir ännu saftigare i år.

Fusk förekommer

Chansen att göra fynd lockar så klart – men risken är också stor att åka på en blåsning. Konsumentverket har de senaste åren granskat hur företag marknadsför reor och erbjudanden. Och fusk förekommer tveklöst.

– I granskningarna har vi sett att det ordinarie priset inte sällan är påhittat, eller ett pris som tillämpats långt tillbaka i tiden, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.

De har undersökt sporthandels-, hemelektronik-, möbel och leksaksbranschen. I samtliga fall har de hittat tveksamheter.

– Att butiker tillämpar prisjämförelser som riskerar att vilseleda konsumenter är ganska utbrett, säger Niclas Ernebratt.

Höjer priset inför rean

Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, menar att priserna ofta höjs inför stora reor.

– Vi vet att de så kallade normalpriserna ofta ser annorlunda ut inför en rea än under resten av året. Det gäller att vara skeptisk till de priser som annonseras ut, säger hon.

Det enklaste för att slippa bli lurad är att kolla upp priset på en jämförelsesajt. Där går det också att se vad varan tidigare kostat.

– Om du handlar i butik är det är också sunt att fråga när och under hur lång tid det ordinarie priset tagits ut, säger Niclas Ernebratt.

Maria Wiezell tycker att man ska ställa sig frågan vad man faktiskt behöver innan man ger sig in i reahetsen.

– Reor är ett sätt att locka med saker du egentligen inte tänkt köpa. Man måste hela tiden utgå från att det är något man behöver och vill ha, säger hon.

”Aldrig sista chansen”

Extra viktigt är det vid intensiva reor som Black Friday.

– Marknadsföringen bygger på att du ska göra obetänksamma saker genom att säga att erbjudandet bara gäller just ikväll eller mellan de här timmarna. Men det kommer nya reatillfällen hela tiden. Det är aldrig sista chansen, säger Maria Wiezell.

Om man köpt något och i efterhand upptäcker felaktigheter i det rabatterade priset kan man vända sig till Konsumentverket.

– Vi agerar framåtverkande för att försöka få stopp den typen av marknadsföringsåtgärd. Och är man missnöjd kan man alltid utnyttja sin ångerrätt och skicka tillbaka varan, säger han.

Rea och nedsatt pris – det här gäller:

  • Rean måste pågå under en begränsad tid.

  • De varor och tjänster som reas måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Det är alltså inte tillåtet att till exempel ta in ett tillfälligt parti tv-apparater och sälja dem på rea.

  • Det är inte tillåtet att höja priset på en vara innan rean startar och sedan locka med rea på den. Då är det ju inte ett ordinarie pris. Reapriserna ska vara väsentligt lägre än butikens normala pris på varorna och tjänsterna.

  • Det är inte okej att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris.

  • Det är absolut förbjudet att göra reklam för ett erbjudande som inte finns på riktigt, där butikens syfte är att sälja på dig en dyrare produkt.

Källa: Hallå Konsument

Black Friday 00:30
ARTIKELN HANDLAR OM