Så ska Telia locka nya kunder

avTT

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Jessica Gow/TT
Telia presenterar bokslut. Arkivbild.

Telia ökade vinsten under fjärde kvartalet. Men utmaningar kvarstår och kostnadsbesparingarna fortsätter.

Bolaget behöver bli bättre på att förklara värdet i sina tjänster för att locka fler mobilkunder, enligt vd Christian Luiga.

Telia har kämpat i motvind i konkurrensen om mobilkunderna de senaste åren. Samtidigt är just de kunderna en viktig bas i bolagets intjäning. I den svenska delen syntes en viss förbättring vad gäller mobilintäkterna under det fjärde kvartalet.

Den tillförordnade vd:n Christian Luiga anser att både industrin och Telia själva har varit dåliga på att förklara värdet av tjänsterna som erbjuds.

– I dag diskuterar man tio kronor på ett mobilabonnemang men man kan lätt tycka att det är ok att gå till ett kafé och betala 30 kronor för en bulle. Där har vi inte riktigt lyckats som industri att öka förståelsen för värdet, säger han.

Bonnier-affären

Telia försöker hitta nya sätt att locka kunder. I Finland har man exempelvis kunnat rulla ut ett 5G-erbjudande. Bolaget arbetar även med innehållet i tjänsterna.

Under fjärde kvartalet fick Telia grönt ljus för köpet av Bonnier Broadcasting där bland annat TV4 och C More ingår. Affären har omgärdats av en oro för att möjligheten för konkurrenter att distribuera innehåll från kanalerna ska begränsas.

– För oss är huvudpunkten att TV4 och C More måste vara fritt för alla, säger Christian Luiga.

Nyligen anmälde Com Hem Telia till EU-kommissionen för anklagelser om att Telia brutit mot villkor som sattes upp inför köpet av Bonnier Broadcasting, anklagelser som Telia inte anser att det finns någon grund för.

– Det är bra att den ska behandlas snabbt för vi ser inte att vi har gjort något konstigt eller fel, säger Christian Luiga.

Fortsätter spara

Telia har arbetat med kostnadsbesparingar under flera års tid. När den tillförordnade vd:n summerar 2019 konstaterar han att de åtgärder som har gjorts har hjälpt bolaget till bättre lönsamhet.

– Vi ökade vinsten successivt under året och även in i kvartal fyra då det var fyra procent upp. Det var framför allt drivet av de kostnadsuttag vi har jobbat med.

Vinsten före skatt landade på cirka 1,8 miljarder kronor för fjärde kvartalet 2019. Motsvarande period ett år före var vinsten 1,7 miljarder kronor.

Precis som i fjol är planen i år att sänka kostnaderna med ytterligare två procent. Utmaningarna med minskad efterfrågan på traditionella produkter och en fortsatt hård konkurrens i kärnverksamheten och för nya tjänster håller i sig.

Höjd utdelning

Besparingsstrategin kretsar främst kring att sänka leverantörskostnader, flytta verksamheter till Baltikum och slå samman koncerngemensamma funktioner. I det arbetet kan det bli tal om ytterligare personalneddragningar.

– Jag har inget självändamål med att ta ut anställda men däremot ska vi bli effektivare. Då är det både anställda, resurser och leverantörer som är en kombination i den ekvationen. Hur exakt det tas det beror på vad som är bäst för effektiviteten, säger Christian Luiga.

Styrelsen föreslår en utdelning till aktieägarna på 2:45 kronor per aktie, en höjning från 2:36 kronor i fjol.

Telias aktie stiger drygt en procent på Stockholmsbörsen.

Rättad: I en tidigare version fanns felaktigheter i beskrivningen av analytikernas förväntningar. Det stycket är nu borttaget.

Publicerad: