Så hittar du de dolda jobben

Foto: COLOURBOX
MIN EKONOMI

Nätverkande är ofta nyckeln till att hitta ett nytt jobb.

Med sociala medier har det blivit lättare, samtidigt som rekryterare har fått nya vägar att hitta kandidater.

– De sociala medierna är viktiga att finnas på för att kunna nosa reda på de dolda jobben, säger Ann-Sofi Sjöberg, informationschef hos TRR Trygghetsrådet.

Genom att följa företag och grupper på Twitter, Facebook och Linkedin kan man fånga upp jobb som inte annonseras ut någon annanstans. För tjänstemän inom privat sektor är det absolut viktigaste när man söker jobb att ha en profil på sajten Linkedin, enligt Sjöberg. Där kan man lägga upp sitt cv, bevaka företag man är intresserad av och hitta jobb inom en viss bransch.

– Vårt tips är att man ska finnas där och uppdatera sin profil regelbundet.

Passiv kandidat

Linkedin har omkring en miljon medlemmar i Sverige i dag, och antalet företagssidor och jobbannonser växer, framför allt inom IT, mjukvaruföretag och banker, enligt Sverigechefen Lars Ingerslev. Enligt honom uppdaterar många sina cv, även när de inte aktivt letar efter ett nytt jobb.

"Det gör att rekryterare nu har tillgång till betydligt fler "passiva kandidater" än någonsin tidigare", säger Ingerslev i en skriftlig kommentar till TT.

Ilona Orgmets, affärsområdeschef på Adecco, pekar på att Linkedin är ett "bra kartotek" som rekryterare använder för att hitta kandidater. Fördelen är också att det är ett uttalat affärsnätverk och inte privat, till skillnad från Facebook.

Utförlig profil

Det har blivit allt viktigare att finnas i sociala medier, främst Linkedin, enligt Ulrika Wörding, affärsutvecklingschef på Experis. Den som jobbar i en bransch med brist på personal har störst chans att bli headhuntad.

– Om man vill bli hittad är det bra att göra sin profil så utförlig som möjligt. Vissa minskar faktiskt sina profiler för att de blir kontaktade för ofta, säger Wörding.

Enligt arbetsförmedlaren Patrik Leander, som i flera år föreläst om sociala medier, passar Linkedin framför allt personer med skrivbordsjobb. Personer i kreativa yrken, exempelvis arkitekter, kan ha mer nytta av exempelvis Instagram eller en blogg där de lägger upp sin portfolio. Sociala medier är bara en del i jobbsökningsprocessen, betonar han.

– Det är lika viktigt att ha ett bra cv eller vara duktig vid intervjutillfället, säger han.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM