Så kan du gå runt Postnords aviproblem

1 av 3
MIN EKONOMI

Det finns ett sätt att komma runt Postnords aviproblem.
Att själv hålla koll på paketet och hämta ut det när det kommit fram - oavsett avi.
– Har du möjlighet att agera är det bättre, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter.

Berättelserna om försenade eller till och med tillbakaskickade paket från utlandet fortsätter att välla in efter artiklarna om Postnords aviproblem.

Det gäller både kunder som beställt från utlandet men också inom Sverige.

Men det finns sätt att komma runt Postnords aviproblem och helt enkelt strunta i aviseringen från Postnord.

– Har du möjlighet att själv agera är det bättre, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter.

Följ paketets gång

Enligt Maria Wiezell ska man till att börja med redan vid beställningstillfället ta reda på allt man kan om hur varan fraktas:

– Hur presenterar dom leveransen? Hur talar dom om att du kan följa leveransen och hur ska jag göra för att hämta ut leveransen? Den här informationen är jätteviktig att den finns på företagets hemsida där du beställer varor ifrån.

Oftast har man möjlighet att följa varan från att den skickas från e-handlaren till att den finns att hämta hos ombudet eller är på väg att levereras hem till dig.

Det kan antingen vara via leverantörens hemsida eller app.

– Vi vet att det inte är hundraprocentigt att förmedla via postgång. Det har genom åren, som vi sett, det ena problemet efter det andra, säger Maria Wiezell.

Vänta inte på avin

Men har du ditt pakets kollinummer och din legitimation med dig behöver du varken vänta på att få en pappersavi eller sms-avi för att hämta ut ditt paket eller riskera att något ska bli fel.

– Du kan följa när paketet när det landar hos ombuden. Det är jättebra.

Flera kunder som e-handlat och fått sina paket levererade via Postnord rapporterar att de använder Postnords app för att hålla koll.

– Det är det enda riktigt bra Postnord tagit fram på senare tid, skriver en av dom.

– Jag har beställt över 500 försändelser från Ali Express de senaste tre åren och inte ett enda har kommit bort. Ibland har det dröjt ovanligt lång tid men fram kommer det, skriver en annan.

Men genom appen kan man även följa sitt paket, även när det går fel. Enligt Postnord har 900 000 personer den senaste uppdateringen nedladdade på sina mobiler.

Och Postnord medger att it-strulet hade kunnat motverkas om fler använt appen:

– Absolut, du har mycket bättre koll på dina grejer och får dom snabbare, säger Erika Ahlqvist, distrubutionschef på Postnord Sverige.

Så här tycker svenskarna om Postnord 00:42
ARTIKELN HANDLAR OM

Postnord