Brio tvingas återkalla leksak för små barn

Foto: Konsumentverket
Konsumentverket varnar för Brio-leksaken Hammarskallran som kan orsaka kvävning hos små barn.
MIN EKONOMI

Konsumentverket varnar för Brio-leksaken Hammarskallran som kan orsaka kvävning hos små barn. Nu kräver myndigheten att skallran återkallas enligt vissa riktlinjer – annars kan bolaget få miljonvite.

Det började med att sju reklamationer kom in till Brio mellan 2015–2017. Bekymrade föräldrar hade upptäckt sprickor i Hammarskallran vilket ledde till att smådelar, som barn kan sätta i halsen, föll ut ur leksaken.

När de sista fyra reklamationerna kom in kontaktade Brio Konsumentverket i början av året för att meddela att de hade vidtagit åtgärder.

"Hög fukthalt"

– De första leksakerna tillverkades med för hög fukthalt i trämaterialet som fick sprickor när det kom i kontakt med ett torrare klimat i Norden. Därför bestämde vi att tillverka de nya modellerna med en lägre fuktkvot, säger Hendrik Zimmer, global marknadschef på Brio.

Men det var inte nog, enligt Konsumentverket.

De bedömde att samtliga 30 000 "äldre" artiklar som fanns ute i butik och hushåll riskerade att få sprickbildningar.

– När det gäller leksaker riktat till barn under tre år får de inte riskera att innehålla smådelar, säger Lena Bergman Bokvist, utredare vid enheten för produktsäkerhet.

I maj skickade verket en riskbedömning till Brio och skrev att varan borde återkallas.

Men Brio ansåg att risken hade eliminerats och tyckte inte att bedömningen var korrekt, i ett svar till myndigheten.

– Vi eftersträvar alltid frivilliga rättelser. Men när vi inte är överens om bedömningen har vi möjlighet att fatta beslut, säger Bokvist.

Krav på återkallelse

På torsdagen skickade Konsumentverket ett krav på att bolaget måste återkalla de potentiellt farliga skallrorna. Om de inte följer tre riktlinjer, tillbakadragande av produkten, redovisning och uppföljning av återkallelsen, riskerar bolaget vite om 1,5 miljoner kronor.

Enligt Bokvist är det ovanligt att produktsäkerhetsenheten ger förelägganden om vite.

– Oftast för man en dialog och når en gemensam lösning. Men så gick det inte till i det här fallet.

Brio har från och med i dag inlett återkallelsen.

– Vi på Brio har från börjat gjort allt för att vara transparenta och samarbetsvilliga. Vår uppfattning är att vi alltid vi förde en bra dialog med Konkurrensverket. Vi undersöker nu noggrant hur vi kan förbättra våra processer och rutiner, säger Hendrik Zimmer.

ARTIKELN HANDLAR OM

Brio