ARN: Det här gäller om din resa ställs in

Vägledande beslut om rättigheter i samband med corona

Av: Gustaf Tronarp

Publicerad:
Uppdaterad:

Coronapandemin

Tusentals frustrerade kunder har anmält resebolag när flyg blivit stående på marken och hotellbokningar gått om intet.

Nu har Allmänna reklamationsnämnden kommit med beslut i fem ärenden som är kopplade till coronapandemin.

Huvudregeln: Du ska få pengarna tillbaka.

Många är de resplaner som grusats av coronautbrottet. Och många är också de besvikna kunder som vänt sig till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, när de inte fått tillbaka pengar för resor som inte blivit av.

På onsdagsförmiddagen publicerade myndigheten vägledande beslut i fem coronarelaterade ärenden.

Den avgörande faktorn är om flyget blivit inställt eller om resenären själv valt att avboka.

– I fall där flygbolaget har ställt in flygresan ska flygbolaget erbjuda passagerarna att välja mellan ombokning eller, om flygningen inte längre har något syfte, återbetalning av hela inköpspriset, säger ARN-chefen Marcus Isgren i en kommentar.

Om kunden själv avbokat på grund av smittorisk är det avtalsvillkoren som styr. Har du då köpt en icke-återbetalningsbar biljett kan du inte räkna med att få tillbaka dina pengar.

”Paketreselagen är tvingande”

För paketresor, där exempelvis både flyg och hotell ingår, har konsumenten rätt till full ersättning om arrangören ställer in. Det gäller även i de fall då kunden avbokar resan på grund av coronapandemin. Då måste dock resenären bevisa att smittan utgör en hälsorisk på destinationen, slår ARN fast.

– Paketreselagen är en tvingande lag och den kan inte avtalas bort och ersättas med sämre villkor för resenären, säger Marcus Isgren. 

Rådet: Vänd dig till flygbolaget direkt

Det är vanligt att flygbolag erbjuder kunder vouchers i stället för kontant återbetalning. Enligt ARN kräver en sådan lösning konsumentens godkännande.

ARN betonar också vikten av att rikta kraven rätt. Ansvaret för en inställd flygresa ligger hos flygbolaget, inte hos företaget som genomfört bokningen.

– Det är viktigt att hålla i minnet att det här är en rätt som konsumenten har gentemot flygbolaget och inte mot resebyrån, säger Marcus Isgren.

– Resebyråer kan endast hållas ansvariga för fel och brister i själva förmedlingsuppdraget.

 

Publicerad:

LÄS VIDARE