Tuffare krav på telefonförsäljare

avAnders Munck

Foto: COLOURBOX
Uppförandereglerna för telefonförsäljare blir tuffare.

Missnöjet med telefonförsäljare har ökat.

Nu skärper Telekområdgivarna tillsammans med branschen reglerna för säljarna.

– Konsumenterna måste förstå vad de köper, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna.

Äldre personer vars trygghetslarm slutat fungera när de bytt operatör efter påtryckningar från försäljare, eller urkopplat bostadslarm till följd av bredbandsbyte.

Ändrat i info kring teknik

Ibland har telefonförsäljare varit för otydliga om vad det innebär att byta leverantör av bredband eller telefoni. Därför har Telekområdgivarna gjort uppförandereglerna tuffare.

– Vi har ändrat lite i vad säljarna måste informera om kring tekniken. Konsumenten måste förstå vad de köper. Om man förmås ingå avtal som gör att trygghetslarmet slutar fungera kan det handla om liv och död, säger Mattias Grafström.

8000 ärenden

Den stora majoriteten av branschens företag är med i Telekområdgivarna, och förbinder sig därför också att följa uppförandereglerna. Varje år tar Telekområdgivarna emot omkring 8000 ärende från konsumenter.

– Om vi ser att ett företag inte följer reglerna rättar de sig i princip alltid efter våra krav, säger Mattias Grafström.

Ett antal företag inom telekombranschen är inte anslutna till Telekområdgivarna. Bland de mer kända finns Viasat och Canal Digital.

ARTIKELN HANDLAR OM