Swedbanks sparränta anmärkningsvärt låg

MIN EKONOMI

"Vi är en väldig massa människor som känner oss blåsta"

Ingvar Andersson är sedan länge kund hos Swedbank och har en större summa pengar i ett 3 månaders fast räntekonto. Räntan bands i november och är på 1,59 procent.

Skandalöst lågt, tycker Ingvar, som jämfört med andra bankers sparräntor.

Foto: Swedbank får kritik för sparräntan.

– De har nu sänkt sin sparränta alldeles enormt, till 1,37. Jag har kollat runt och ser att flera banker och institut ligger markant över Swedbank, säger Ingvar Andersson, 74.

Han har försökt prata med banken för att få en rimlig förklaring, men hela tiden ”kört i väggen”.

– Konsumentombudsmannen påstod helt frankt att det endast är 3-månadsräntan som ”råkat” hamna så lågt och att övriga räntor för är alldeles förträffliga. Vilket inte alls visar sig stämma vid en snabb kontroll på jämförelsesajten Compricer. Även där ligger Swedbank efter de flesta av de cirka 10-tal banker och institut som lånar in pengar.

Förvånad

Anna Sundblad, presschef på Swedbank, tar till sig Ingvars kritik men är samtidigt lite förvånad.

– Det är tråkigt att han uppfattar det så. Generellt vill vi ge konkurrenskraftiga sparräntor till våra kunder. I dagsläget är det dock ett lågt ränteläge. Men vi ska förstås inte ligga långt under de andra bankerna. Ingvar är välkommen att kontakta oss igen så kan vi se vad det finns för andra möjligheter till placeringar. Det finns olika alternativ, beroende på vilken risk man är beredd att ta.

Varför ska man spara hos er framför t.ex. Skandiabanken och Länsförsäkringar, som ger en högre ränta?

– Jag kan inte uttala mig om de andra bankerna. Det är viktigt att titta bredare på vad vi kan erbjuda, som tex. en bra kortservice. Men i grunden är det upp till dig som kund, om du tycker att det är värt att vara kund hos oss.

”Dålig på att kommunicera”

Ingvar Andersson menar att ”bankernas girighet” framför allt drabbar människor som är rersurssvaga när det handlar om att ta tillvara sina rättigheter.

– Jag har talat med både PRO och SPF som företräder cirka 700 000 pensionärer där anslutningen till Swedbank av tradition och gammal vana är stark. Den försämrade tillgängligheten generellt gör att de inte får kunskap om hur deras sparmedel förvaltas. Det handlar i detta sammanhang om väldigt stora belopp som Swedbank, och andra med dem, förvaltar och ger en usel ränta på.

– Banken är också mycket dålig på att kommunicera ränteförändringar inför omsättningsdagar. Endast en en van internetanvändare kan med vissa besvär ta reda på hur räntan ser ut vid ett givet tillfälle.

Anna Sundblad, Swedbank:

– Vi har självklart en informationsplikt när kunder börjar spara hos oss och det ska framgå tydligt hur vi kommunicerar ränteändringar. Det går aldrig ut personlig information via brev vid ränteändringar, men vi annonserar i dagstidningar. Vad gäller tillgängligheten har vi lokalt ute på våra kontor jättemycket kontakt med PRO och andra organisationer. De senaste åren har vi utökat möjligheten att sätta oss ner med våra kunder, och förutom vår internet- och mobilbank finns vi även på telefonbanken varje dag.

”Blir blåsta”

För Ingvar Anderssons del är dock besvikelsen så stor att han överväger att byta bank.

– Som jag ser det är vi en väldig massa människor som helt enkelt blir blåsta. För mig handlar det om 300-400 kr per kvartal som jag förlorar på den kassa räntan. Men om man ser till alla människor som har pengar på banken rör det sig om enorma miljardbelopp!

ARTIKELN HANDLAR OM