Klart: Jättesatsning på Stockholm

Foto: Johnér
Ny tunnelbana och 100 000 bostäder ska byggas i Stockholm.
MIN EKONOMI

Ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, förlängd Roslagsbana till City, utbyggd Spårväg syd och totalt 100 000 nya bostäder i Stockholm.

Jättesatsningarna för totalt 30 miljarder kronor klubbades i dag.

– Det kommer att byggas bostäder som motsvarar ett helt Malmö, säger Sverigeförhandlingens HG Wessberg.

Förhandlingarna mellan Sverigeförhandlingen och kommuner och landsting i Stockholmsregionen har pågått i över ett år, och nu presenteras resultaten.

Kollektivtrafiken ska byggas ut rejält med en ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan via Årsta och Liljeholmen.

Spårväg Syd ska byggas mellan Flemingsberg och Älvsjö, och Roslagsbanan ska förlängas till T-centralen. Dessutom får Hagalund i Solna en ny t-banestation på den nya gula linjen.

”En stor dag”

– Detta är en stor dag då vi kommit överens om infrastrukturåtgärder som avsevärt kommer att förbättra kollektivtrafiken och tillgängligheten i Stockholm, säger HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen.

Totalkostnaden för satsningarna landar på drygt 25 miljarder kronor, varav staten bidrar med 63 procent, bland annat genom höjd trängselavgift. Dessutom betalar Stockholms läns landsting cirka 5 miljarder kronor för fordon och depåkostnader.

Kopplat till infrastruktursatsningarna har kommunerna förbundit sig att bygga totalt över 100 000 bostäder. Kommunernas medfinansiering i kollektivtrafiksatsningarna baseras på att bostäderna som byggs kommer att öka i värde.

– Det kommer att byggas 100 370 nya bostäder i Stockholm – det motsvarar ett helt Malmö, säger HG Wessberg.

Höjd trängselskatt finansierar

När det gäller trängselskatten kommer den att höjas med 10 kronor under årets högtrafikmånader, till 45 kronor per passage. Dessutom ska den börjat gälla redan 06.00 på morgonen, och fler dagar på året kommer att bli avgiftsbelagda. Det ska ske från och med år 2020.

Det kommer att dröja innan projekten är klara. Kollektivsatsningarna ska påbörjas senast 2026, och bostäderna ska byggas fram till 2035.

Foto: Sverigeförhandlingen
Här ska spåren och bostäderna byggas.

Här är satsningarna i Stockholm

  • Tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan
    Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Kostar 12,6 miljarder kronor. Stockholm stad ska bygga 48 000 bostäder.

  • Spårväg Syd
    Ska byggas mellan Flemingsberg och Älvsjö via Masmo, Kungens Kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Kostar 4,2 miljarder kronor. Huddinge kommun ska bygga 18 500 bostäder.

  • Roslagsbanan till city
    Roslagsbanan förlängs från Universitetet till T-Centralen via en ny station vid Odenplan. Kostnad 7,1 miljarder kronor. Täby kommun ska bygga 16 200 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder, Österåker kommun 7 020 bostäder och Stockholm stad 500 bostäder.

  • Tunnelbanestation i Hagalund
    Hagalund får en ny tunnelbanestation på den gula linjen mellan Arenastaden och Hagastaden. Kostnad 1,2 miljarder kronor. Solna stad ska bygga 4 000 bostäder.

KARTOR: Så dras nya kollektivtrafiken

Bläddra i bildspelet för att se alla sträckningar och var nya bostäder ska byggas.

1 av 5
Ny tunnelbanelinje Älvsjö–Fridhemsplan.

Det här är Sverigeförhandlingen

Sverigeförhandlingen är tillsatt av regeringen med syfte att öka kollektivtrafik och bostadsbyggande i Stockholm, Göteborg och Malmö genom att stat, kommuner, regioner och landsting tillsammans finansierar satsningar. Uppdraget är också att snabbt möjliggöra byggandet av höghastighetståg Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.

Stockholmsdelen av Sverigeförhandlingen är en fortsättning på Stockholmsförhandlingen som bland annat resulterade i ny tunnelbana till Barkarby, Nacka, Solna station.

ARTIKELN HANDLAR OM