Var tionde lurad – så e-handlar du säkert

Foto: COLOURBOX
Många blir blåsta när de e-handlar.
MIN EKONOMI

De allra flesta känner sig trygga när de handlar på nätet. Men mer än var tionde har någon gång blivit lurad, visar en ny mätning från Aftonbladet/Inizio.
– Det borde snarare vara fler, säger konsumentvägledaren Maria Wiezell.

Hittills i år har den svenska e-handeln ökat med 15 procent jämfört ifjol. Men trots att nio av tio svenskar i Aftonbladet/Inizios mätning uppger att de känner sig trygga när de handlar på nätet, råkar många illa ut.

12 procent svarar att de någon gång blivit lurade när de handlat online.

”Beter sig helt annorlunda”

– Det förvånar mig inte. Det borde snarare vara fler. Väldigt många konsumenter beter sig helt annorlunda när de betalar på nätet än ”face-to-face”, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

Knappt hälften av de som blivit lurade uppger att de inte fått någon vara hemskickad över huvud taget. Det vanligaste felet folk gör är att inte läsa på om den man handlar från, säger Maria Wiezell.

– Om det står .se i webbläsaren utgår många från att man handlar från ett svenskt företag. Men det kan visa sig vara ett suspekt företag i Kina eller USA som är hopplöst att få rättelse från. Det är en jättevanlig fälla.

Se upp med fällorna

Många fastnar också i så kallade abonnemangsfällor, i tron att de beställt gratisprodukter.

– Det kan stå att varan är gratis eller att det rör sig om ett ”testa på”-erbjudande. Ofta missar man att läsa att man måste agera direkt för att slippa det abonnemang som i princip alltid hänger med. Och även om du gör det är det inte säkert att det går att avbryta abonnemanget, säger Maria Wiezell.

Hennes råd är att alltid kolla upp företaget man handlar från. Se till att det finns ordentliga kontaktuppgifter, och läs vad andra skriver om företaget på nätet.

Använd kreditkort eller faktura

Och när det kommer till betalning bör man i största möjliga mån använda de säkerhetslösningar bankerna erbjuder. Se också till att sidan du handlar på är utrustad med ett grönt hänglås i adressfältet, vilket innebär att den är https-krypterad.

Det är också en fördel att göra sina betalningar med kreditkort eller faktura.

– Då kan man hålla inne med betalningen om du inte får någon vara, eller om det är fel på den. Dessutom kan man klaga både hos företaget och kreditinstitutet, säger Maria Wiezell.

Kolla upp innan köpet:

  • Kolla upp företaget du handlar hos. Se till att det finns tydliga och trovärdiga kontaktuppgifter. Läs på internet vad andra tycker om företaget.

  • Läs köpe- och avtalsvillkor innan du handlar.

  • Leta efter så kallade trustmarks på hemsidan, till exempel ”Trygg e-handel” eller ”Certifierad e-handel”. Kontrollera vad märkningen står för.

  • Kolla upp vad totalpriset blir. Ingår porto, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter?

  • Alla köp utanför EU beläggs med tull- och momsavgifter. Ta hjälp av exempelvis Tullverkets avgiftsguide.

  • Ta reda på hur lång leveranstiden är.

  • Kolla upp returpolicyn ordentligt. Inom EU har du alltid rätt till öppet köp i 14 dagar, men utanför EU kan en helt annan policy gälla.

Betala säkert:

  • Betala allra helst med kreditkort eller faktura. Då omfattas du av konsumentkreditlagen, och kan vända dig till kreditgivaren eller bolaget du har fått fakturan från, med anspråk på återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid.

  • Använd bara ”stängda” kort som kräver säkerhetsapp från banken. Då skyddar du dig mot kortbedragare.

  • Om du använder ditt bankkort – använd gärna ett separat kort kopplat till ett konto med begränsat med pengar på. Då minskar du den ekonomiska risken om ditt kortnummer skulle bli stulet.

  • Se till att sidan du handlar på är krypterad med https.

  • Betala aldrig i förskott om du handlar av privatpersoner.

  • Lämna bara ut ditt kontokortsnummer om du ska köpa något. Skicka inte heller kortnumret via e-post.

Källor: Hallå konsument, Polisen, Postnord


Så gjordes undersökningen: Den är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 16 år och äldre som handlar på nätet. Undersökningen omfattar 1061 intervjuer under perioden 27 – 31 oktober, 2017 och är genomförd som en webbundersökning.

Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.


Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.


ARTIKELN HANDLAR OM