Barnprylsföretag fälls för låtsasrea

avNora Fernstedt

Företaget Jollyroom fälls för vilseledande rea.

De förbjuds påstå att varor säljs på rea när priset i själva verket inte är nedsatt.

– Det är olagligt och oschyst, både mot konsumenterna och andra företag som följer reglerna, säger processrådet Pär Magnusson vid Konsumentombudsmannen, KO.

Företaget Jollyroom, som är en stor försäljare av barn- och bebisartiklar på nätet, förbjuds att påstå att varor säljs till ett nedsatt pris. De förbjuds också att säga att det är rea eller utförsäljning när priset i själva verket inte är lägre än tidigare.

Patent- och marknadsdomstolen dömer också företaget att betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor.

Enligt domstolen har företaget marknadsfört varor som reavaror, eller nedsatta i pris, när de i själva verket inte varit billigare än tidigare. Enligt domen har företaget låtit rea-kampanjerna avlösa varandra utan uppehåll och utan att priserna förändrats. Det bryter mot reglerna för hur företag får marknadsföra sina varor.

– Företag som gör på det här viset lurar kunderna genom att lyfta fram röda priser och spelar på vår önskan att göra en bra affär. Det är olagligt och oschyst, både mot konsumenterna och andra företag som följer reglerna, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Om Jollyroom skulle bryta mot något av förbuden i domen riskerar företaget att behöva betala vite på 3 miljoner kronor för varje förbudspunkt.

Fotnot: Aftonbladet har sökt Jollyroom för en kommentar.

Foto: TT
Barnklädesföretaget Jollyroom fälls för vilseledande reklam. Arkivbild.
ARTIKELN HANDLAR OM