Statliga miljarder till flyget med klimatkrav

Av: TT

Publicerad:
Uppdaterad:

SAS och Swedavia får nya statliga miljarder för att hantera krisen. Men pengarna kommer med hårda klimatkrav.

– Utsläppen måste minska väldigt tydligt, och det snabbt, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

Regeringen föreslår ett kapitaltillskott med upp till fem miljarder kronor till flygbolaget, enligt näringsminister Ibrahim Baylan (S). Den danska regeringen har också gått med på stöd, vilket enligt SAS innebär att rekapitaliseringen kommer att uppgå till totalt 12,5 miljarder kronor.

Regeringen vill också se ett kapitaltillskott på 3,15 miljarder kronor till Swedavia, som driver tio flygplatser i landet. Swedavia ägs helt av svenska staten, medan SAS ägs till 21,4 procent av svenska staten.

Som villkor för att ta del av pengarna ställs skarpa klimatkrav på SAS, enligt Per Bolund.

– Flygets klimatutsläpp måste reduceras kraftigt. Vi har ställt krav på att flyget blir hållbart och vi vet att det är det transportslag med mest miljöpåverkan, säger han och utvecklar:

– Bolaget måste minska sina utsläpp och det måste göras tydligt och i linje med vad Parisavtalet kräver. Utsläppen måste minska väldigt tydligt och det snabbt.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) presenterade nyheten. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Näringsminister Ibrahim Baylan (S) presenterade nyheten. Arkivbild.

Aktien stiger

Enligt Centerpartiets näringspolitiska talesperson Helena Lindahl villkoras regeringens kapitaltillskott av att även andra ägare och intressenter skjuter till medel till SAS.

– Vi kommer att föra en dialog, säger hon, och tillägger att kapitaltillskottet kan innebära att Sveriges regering kommer att öka sin andel i SAS, både vad gäller röster och antal aktier.

Kapitaltillskottet till SAS är inget regeringen ensamt kan besluta om utan kräver ett bemyndigande från riksdagen. Det kommer även prövas utifrån EU:s regelverk om statsstöd.

När bemyndigandet kommit ska förhandlingar med andra ägare och intressenter föras, bland annat med danska staten, enligt Baylan. Han vill inte spekulera i om det planerade kapitaltillskottet innebär att svenska statens ägande i SAS ökar på sikt, då det beror på hur det går i förhandlingarna med de andra bolagen.

SAS-aktien stiger markant, nästan åtta procent, när Stockholmsbörsen öppnar. Aktien går därmed mot den allmänna utvecklingen när OMXS-index backar tydligt, ned minus 1,7 procent.

Foto: Johan Nilsson/TT
Nya statliga miljarder till SAS. Arkivbild.

"Inget behov"

Samtidigt som nyhen presenterades meddelade Swedavia att två projekt på Arlanda nu pausas tills vidare: En ny pir och en förbättrad bagagehantering.

– Även om vi de närmaste åren inte ser något behov av varken ny terminal- eller bankapacitet, så är det viktigt att bibehålla både flexibilitet och beredskap för att kunna fortsätta utveckla våra flygplatser på längre sikt, säger vd:n Jonas Abrahamsson i ett pressmeddelande.

Förutom satsningarna på Swedavia och SAS får även Lernia, som är ett helstatligt ägt utbildnings- och bemanningsföretag, 150 miljoner kronor i kapitaltillskott.

Publicerad:

LÄS VIDARE