Tronskifte i H&M välkomnas av marknaden

avTT

Publicerad:
Uppdaterad:
H&M:s nya vd Helena Helmersson och avgående vd Karl-Johan Persson under pressträffen där företagets bokslut presenterades.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
H&M:s nya vd Helena Helmersson och avgående vd Karl-Johan Persson under pressträffen där företagets bokslut presenterades.

Ett starkt bokslut och ett lite oväntat besked om tronskifte lyfter H&M-aktien.

Aktien rusar uppåt med över nio procent efter beskedet om att Karl-Johan Persson avgår som vd för att efterträda sin far Stefan Persson som styrelseordförande. Familjen har internrekryterat Helena Helmersson till ny vd.

Det var före jul som Helena Helmersson fick frågan.

– Det har gått jättesnabbt. Jag fick frågan innan jul, sen fick jag fundera under jullovet, säger hon på en presskonferens.

– Det här känns naturligtvis superspännande och kul. Det är ett stort ansvar, men jag har ett duktigt team runt mig, tillägger hon.

Tror på förändringsplan

Som operativ chef för H&M har hon varit involverad i det stora förändringsarbetet i familjen Perssons klädimperium de senaste åren.

– Vi har en förändringsplan som jag tror på. Det handlar främst om kundfokus i alla led, kunderbjudande, upplevelse, hållbarhetsarbete och digitalisering. Vi har ett hållbarhetsarbete i stort, och med min bakgrund ser jag fram emot att fortsätta det arbetet, säger hon.

Karl-Johan Persson tar därefter över presskonferensen och flyttar fokus till det starka bokslutet, det sista han levererar som vd för familjeimperiet.

– Vårt förändringsarbete fortsätter ge resultat. Vi gör resultatökningar både för helåret och för fjärde kvartalet, säger han.

Fullprisförsäljningen ökar och H&M uppger samtidigt att bolaget nu har fått till en bättre sammansättning och nivå på kedjans lager, vilket gör att prisnedsättningarna antas kunna fortsätta minska även i början av 2020 – för sjätte kvartalet i rad.

Stänger 175 butiker

Mycket av förändringsarbetet handlar om att anpassa butiksnät och onlineerbjudanden till det ändrade beteende i konsumentled, där onlinehandel blivit allt viktigare på bekostnad av försäljning i fysiska butiker.

Men utvecklingen innebär inte att de fysiska butikerna är utrotningshotade, bedyrar Karl-Johan Persson.

– Vi tror fortfarande på fysiska butiker. Vi planerar att öppna 200 nya butiker och stänga 175 där vi ser att köpmönstret har förändrats, säger han.

Vid årsskiftet hade H&M:s butiksnät vuxit till 5 076 butiker, en nettoökning med 104 butiker under fjärde kvartalet.

Integration av online- och butikserbjudanden är ledordet. Och när det gäller onlineerbjudandet har H&M under 2019 fått det på plats i Mexiko och via franchise även i Indonesien, Thailand och Egypten.

"H&M:s onlinebutik finns därmed på 51 marknader", skriver bolaget i rapporten.

Skiftet i branschen har även öppnat dörren till förhandlingar om bättre hyresvillkor för butiker och optimering av butiksnätet med ombyggnationer och annan anpassning.

"Under 2020 finns möjlighet att omförhandla ytterligare cirka 1 000 hyreskontrakt", skriver H&M.

Coronapåverkan i slutet av januari

H&M brottas liksom andra multinationella storföretag även med effekterna av utbrottet av det nya coronaviruset i Kina, ett land där H&M förutom en mångmiljardförsäljning även har en stor andel av sin produktionsapparat.

– Vi följer läget så klart och de rekommendationer som finns. Det är ganska många butiker i Kina som är stängda nu, så det har haft en negativ försäljningspåverkan här nu i slutet på januari, säger Karl-Johan Persson till TT.

Men hur det kommer att utvecklas tycker han är svårt att bedöma.

– Det är väldigt svårt att säga något om vad som kommer här, nu kommande veckor.

Han tillägger att han i nuläget inte ser några stora produktions- och varuförsörjningsproblem på grund av virusets effekter.

– När det gäller vår produktion och varuförsörjningskedjan så är det marginell påverkan. Vi har flexibilitet i vår varuförsörjningskedja.

TT: Hur stor andel av H&M:s produktion är förlagd till KIna?

– Det är ungefär en tredjedel i Kina, men som sagt, det finns flexibilitet.

Rockaden i toppen av det familjekontrollerade men börsnoterade bolaget innebär att nestorn Stefan Persson efter drygt 20 år avgår som styrelseordförande i samband med årsstämman. Han lämnar över ordförandeklubban till sonen Karl-Johan Persson.

Ett styrkebesked

Bedömare TT talat med är lite överraskade, men tolkar det som ett styrkebesked.

– De hade nog inte vågat om det inte varit för siffrorna som de presenterar nu, säger Peter Malmqvist, chefsanalytiker på Aktiespararna.

– Det har funnits spekulationer om ett vd-byte, men sedan att det skulle komma nu, det var nog inte så väntat, säger Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB.

Helena Helmersson är helt okänd för Lundevall:

– Men rimligtvis är hon långt ifrån okänd för dem som utsett henne. Hon kommer från hållbarhetsavdelningen, och det är intressant.

Liksom Malmqvist ser Lundevall tronskiftet som ett styrkebesked om att H&M:s kris är över och skutan nu har vänts.

– Om bytet gjorts för ett år sedan hade det nog setts som ett stort nederlag, säger han.

Rättad: En tidigare version innehöll felaktiga vinstsiffror.

Publicerad: