Viruslyft för ölmärket: ”Alla pratar Corona”

Reporter: TT

Publicerad:
Uppdaterad:

I vanliga fall ett storsäljande ölmärke – nu ett namn på en dödlig virussmitta som sprider sig över jordklotet.

En varumärkesstrategisk mardröm? Tvärtom.

– Corona är namnet på allas läppar nu, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson.

"Corona-öl-virus", "Öl-corona-virus" och "Öl-virus".

I mitten av januari började sökmotorn Google notera sökningar av liknande modell, enligt amerikanska Business Insider.

Det verkade som att många ville ta reda på om coronaviruset på något sätt kan kopplas till ölmärket med samma namn som viruset, om det rentav kunde vara farligt att dricka Corona.

I slutet av januari hade antalet sökningar exploderat globalt, skriver nättidningen.

– Det är en fascinerande situation man har hamnat i. Helt plötsligt pratar alla om Corona, säger Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners.

– I all hemskhet tror jag någonstans att ölmärket får sig ett lyft av det. Även om det är i en märklig kontext kan det stärka varumärket och försäljningen, fortsätter han.

Corona-öl kopplas av vissa samman med coronaviruset. Arkivbild.
Foto: Matt Rourke/AP/TT
Corona-öl kopplas av vissa samman med coronaviruset. Arkivbild.

Humor och känsla

Som en del av förklaringen nämner han sociala medier, där det skämtas friskt om förvirringen, och att de flesta konsumenter ändå inser att viruset och ölmärket inte har någon koppling till varandra förutom namnet.

Dessutom var Corona tidigt ute på nätet för att på ett skämtsamt sätt avdramatisera situationen och undvika förvirring. Ett snyggt hanterande, enligt Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Handelshögskolan i Göteborg.

– De avväpnade situationen men drog samtidigt nytta av att namnet är så uppmärksammat. Det visar att man har lite humor och känsla, säger hon.

Även Ossiansson tror att exponeringen i grunden är positivt.

– Det är ju ett inarbetat varumärke och i det här fallet står det nog klart för de flesta att det inte har något med varandra att göra. Nu tror jag mer att man drar humoristiska växlar på det än att man är rädd för att dricka ölet, säger hon.

Samtidigt kan skämt om smittan slå väldigt fel. I Nya Zeeland har en bar fått hård kritik för att använda viruset som marknadsföring för rabatterade priser på Corona-öl.

Sju procents minskning

Vad som däremot kan vara mer problematiskt för jättebryggeriet Anheuser-Busch Inbev, som äger rättigheterna till Corona i stora delar av världen, är försäljningstappet på den kinesiska marknaden som virussmittan sannolikt innebär.

I Kina är Corona ett mycket populärt ölmärke bland medelklassen och med tanke på marknadens storlek kan tappet bli stort.

– Kina är en väldigt stor marknad och Corona är ett av de viktigaste varumärkena där. Den försäljningen tar ju stryk förstås och samtidigt ligger bryggeriet i Wuhan nere. Det kommer definitivt att påverka, säger Joakim Bornold.

Sedan början av januari har Anheuser-Busch Inbevs kurs sjunkit sakta men stadigt, totalt en minskning med nästan sju procent i år.

Men om det hänger ihop med coronaviruset är svårt att ge ett exakt svar på, enligt Bornold.

– Vissa analytiker drar den kopplingen och på det sättet kan man anta att det påverkar aktiekursen. Men de har haft det supertufft sedan förra kvartalet och flera faktorer ligger bakom det, säger han.

PODD Coronaviruset – det vet vi om utbrottet

I dagens Aftonbladet Daily pratar vi återigen om coronaviruset. Vad har vi lärt oss en månad efter utbrottet? Gäst är Björn Olsen, infektionsprofessor vid Uppsala universitet.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Foto: Daniella Backlund/SvD/TT
Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, tror exponeringen är positiv för den mexikanska drycken. Arkivbild.
Foto: Amy Sancetta/AP/TT
"Helt plötsligt pratar alla om Corona", konstaterar sparekonomen Joakim Bornold på Söderberg & Partners. Arkivbild.
Publicerad: