Fejkade strömningar ett gissel för Spotify

avTT

Publicerad:
Foto: Gorm Kallestad
Den börsnoterade musikströmningstjänsten Spotify redovisar delårssiffror på onsdagen. Arkivbild.

Debatten om fusk med lyssnarstatistik rasar i musikbranschen. Förekomsten av metoder för att fejka låtars popularitet pressar musiktjänsten Spotify som presenterar sin delårsrapport på onsdagen.

Nu bör ledningen ge besked om hur man tänker hantera problemen, enligt en analytiker.

Den senaste tiden har debatten om fusk med strömningssiffror i digitala plattformar fått nytt liv – hur det går att köpa sig till en plats på topplistorna.

Att bolaget, i samband med delårsrapporten, presenterar någon slags färdplan för hur man ska ta tag i problemen bör man kunna vänta sig, enligt techanalytikern Tomas Otterbeck på Redeye.

– Det är oundvikligt att man kommer att behöva kommentera det. De gör smartast i att vara lite proaktiva och har någon slags utlåtande redan när man släpper rapporten. Annars kommer man garanterat få frågor om det efteråt, säger han.

Ett trovärdighetsproblem

Rapporter om förekomsten av "trollfabriker" som på industriell basis arbetar med att manipulera strömningar är något både skivbolag och strömningstjänster själva lyft som ett problem. Nyligen berättade exempelvis artisten Mange Schmidt för DN att han provat – och enligt egen utsago lyckats med – att köpa strömningar på en av sina låtar på Spotify.

Spotify, som har den hittills största strömningstjänsten för musik, bör vara en föregångare i arbetet med att motverka den sortens fusk, enligt Tomas Otterbeck.

– Spotify lägger enormt mycket pengar på forskning och utveckling. Det här är väl typiskt sett en sådan sak som de kommer att prioritera på kort sikt för att behålla trovärdigheten, säger han.

I det korta perspektivet går det knappast att säga att debatten haft någon direkt skada på Spotifys tillväxt och intäkter, enligt Otterbeck.

Hög tillväxttakt

Tillväxttakten på årsbasis ligger runt 30 procent både när det gäller betalande prenumeranter och totala användare. Vid utgången av tredje kvartalet hade Spotify 113 miljoner betalande användare. Enligt bolagets egen prognos skulle antalet öka till mellan 120–125 miljoner premiumanvändare under fjärde kvartalet. Konkurrenter som Amazon och Apple Music ligger en bra bit under de nivåerna.

Men förekomsten av fusk är något som bolaget behöver ta på största allvar för att på sikt behålla sin marknadsposition.

– Man vill inte hamna i någon trovärdighetsknipa. Framför allt inte gentemot användarna. Det är de som bestämmer hur bra tjänsten är. Det är så pass mycket som baseras på hur du och andra lyssnar, och om det blir fel blir det en ganska allvarlig problematik, säger Tomas Otterbeck.

Spotifys egen prognos för fjärde kvartal är att redovisa en rörelseförlust i intervallet 31–131 miljoner euro. Föregående kvartal redovisades en rörelsevinst på 54 miljoner euro.

– Nu har Spotify dansat runt nollstrecket i ett antal kvartal. Förra kvartalet hade bolaget marginalerna med sig vilket betydde en respektabel vinst, vilket är resultatet av de skalfördelar man besitter, säger Tomas Otterbeck.

Publicerad: