KO ingriper mot pensionsrådgivare

MIN EKONOMI

Anmälningarna mot tre PPM-rådgivare har fortsatt att strömma in till Konsumentverket, trots försök att få företagen att sluta med otillåtna metoder.

Nu har KO tröttnat och hotar med vite.

Närmare 300 anmälningar har företagen Positiv pension, Svensk fondservice och Prognosia dragit på sig hos Konsumentverket sedan 2009. Företagen sysslar med PPM-rådgivning, det vill säga att de mot en avgift hjälper hushållen att placera sina premiepensionspengar.

Enligt konsumentombudsmannen (KO) har Svensk fondservice och Positiv pension bland annat fakturerat personer som inte anser sig ha ingått avtal och ringt till Nix-registrerade telefoner. Prognosia har ringt till mobiltelefoner.

– Vi har fortlöpande haft kontakter med företagen för att lösa de här frågorna, men vi har fortsatt få in anmälningar och sett att saker inte har tillrättalagts, säger Gunnar Wikström, processråd hos KO.

KO har nu skickat förbudsföreläggande till bolagen, som innebär att de riskerar att få betala upp till 750 000 kronor i vite om ärendena skulle gå till domstol.

Prognosias vice vd Johan Rutgersson säger att KO:s beslut inte påverkar bolaget, eftersom bolaget inte ringt till mobiltelefoner sedan i februari.

– Vi välkomnar detta tydliggörande och kommer att godtaga KO:s föreläggande, säger han.

TT har sökt övriga bolag.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM