Nya bedrägeriet hotar kunder på nätet

Av: Erik Melin

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 3
FALSKA BETALNINGSSIDOR

Nya bedrägerier på nätet hotar kunder som handlar på köp- och säljsajter.

Fejkade betalningssidor försöker få kunder att föra över pengar till ett anonymt bankkonto.

– Förekommer det bankkontonummer i ett mejl så är det båg, säger Tomas Bäcker, kundsäkerhetsansvarig på Blocket.

Nätbedragare utger sig nu för att vara säkra betalningslösningar på nätet.

Svenska Trustly har den senaste tiden upptäckt och tillsammans med Polisen arbetat för att hindra flera bedrägeriförsök, där en bedragare försöker få privatpersoner att föra över pengar till anonyma bankkonton.

– Det är flera sidor som vi har fått stänga ned, i samarbete med polisen, som det handlar om, säger Carl-Henrik Somp, pressansvarig på Trustly, som ligger bakom Direktbetalning.

Använd säkra alternativ

Bedrägeriet går till så att en intet ont anande person leds in på en sida för att registrera sina personuppgifter, ofta i samband med ett köp på annonssidan Blocket.

Sidan ser ut att tillhöra Internetgirot, som inte finns längre, och det är svårt att se något direkt misstänkt med den.

Efter att man skrivit in sina uppgifter, i tron om att man registrerat sig som köpare för en vara på Blocket, får man ett bekräftelsemejl med instruktioner för hur man ska betala. Som betalningsmottagare anges ett anonymt bankkonto och ofta används en stulen identitet bakom det.

– Det är enkelt att skydda sig. Betala aldrig i förskott med en anonym banköverföring, använd en säker betaltjänst, säger Carl-Henrik Somp.

Oseriösa bankkonto-mejl

Att det är just Internetgirot som utsatts beror på att det fanns brister i den sidans säkerhet.

– Den utnyttjades av folk som lurade folk att föra över pengar med anonym bankkontoöverföring till deras bankkonto istället för Internetgirots bankgiro. Därför skrotades Internetgirot och är nu ersatt av Direktbetalning, där det inte går att göra bedrägerier på samma sätt, inga betaluppgifter skickas över mejl utan du betalar säkert direkt på blockets hemsida, säger Carl-Henrik Somp.

Nu är det alltså en ny bedragare som försöker lura folk med det gamla systemet från Internetgirot, där vissa uppgifter hanterades över mejl.

– Numera kan man säga att det inte finns något seriöst företag som mejlar och vill att man sätter in pengar på något bankkonto, säger Tomas Bäcker

”Kommer alltid förekomma”

Jan Olsson, förundersökningsledare vid Stockholmspolisen, jobbar med nätbedrägerier och säger att det är ett problem man alltid måste räkna med.

– Det kommer alltid att förekomma så länge det sker betalningar mellan två parter.

Han berättar också att det är väldigt hög uppklarningsprocent när det handlar om bedrägerier där någon försöker få in pengar på ett bankkonto.

– Det är närmare 100 procent. Personen bakom kontot blir direkt skälligen misstänkt. Ibland kan det förekomma målvakter och större härvor, då kan det ta lite tid att nysta upp, säger Jan Olsson.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN