Musik kan styra hur du handlar

Foto: Snart drar julhandeln igång på allvar och musiken som spelas i butikerna kan påverka hur kunderna konsumerar.
MIN EKONOMI

Snart kommer vi att höra ”Bjällerklang” och ”White Christmas” i varuhusen, allt för att få oss att i god tid börja tänka på julen och komma i rätt stämning.

Forskning visar nu att musik i affärerna kan styra vår konsumtion.

På Åhléns är julförberedelserna i full gång och musiken har en viktig roll. Vecka 46, i mitten av november, är det dags för julskyltning och samtidigt börjar man i högtalarna ”blanda in julmusik” med 10 procent. Sedan ökas andelen julmusik procentuellt vartefter veckorna går för att nå 100 procent vecka 50.

Påverkar konsumenterna

Forskning visar att musik och även olika typer av ljus påverkar konsumenterna. Varuhus och butiker jobbar därför aktivt med det som kallas sinnesmarknadsföring.

– Man försöker tilltala människors olika sinnen, i det här fallet med ljud och hörseln. De finns vetenskapliga studier som visar att olika typer av musik kan påverka konsumenternas beteende, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och forskare på HUI.

Omedvetna associationer

Ett experiment i en brittisk vinbutik visade att kunderna handlade mer franska viner när man spelade fransk musik och köpte tyska viner när det spelades tysk musik.

Enligt Daunfeldt kan musiken skapa omedvetna associationer hos konsumenterna. Så därför får ”Stilla Natt” dig att fundera på julklappsköp.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM