Deo.com i konkurs

Skivförsäljningssajten misslyckades med nyemission

MIN EKONOMI

Nätbaserade skivdistributionsbolaget Deo.com är försatt i konkurs. Den direkta orsaken är att bolaget under våren har misslyckats med att få in pengar i en nyemission på 24-48 miljoner kronor.

För så sent som ett år sedan, mitt under internethysterin, värderades Deo.com till 650 miljoner kronor. De stora förlorarna är ett konsortium runt mäklarfirman Fischer & Partners samt den isländska investmentbanken Kaupting och den schweiziska pensionsstiftelsen Galsa.

Trots alla turer är en av de största ägarna, skivbolaget MNW, som knoppade av Deo för ett år sedan, fortfarande en vinnare. MNW sålde nämligen aktier innan avknoppningen och har totalt gjort reavinster på

försäljningen på 67 miljoner. Av detta återstår, efter avdrag för kapitaltillskott och lån till Deo, fortfarande runt 30 miljoner i ren vinst.

Men de pengarna har försvunnit i MNW, som själva har stora problem och har gått med förlust de senaste åren. Förra året förlorade bolaget 28,5 miljoner och idag redovisades en förlust för första kvartalet på 1,9 miljoner.

MNW, som är noterat på Nordic Growth Market, åkte med upp i värderingsracet innan Deo.com knoppades av, men landade sedan hårt. Kursen står idag i drygt 11 kronor, jämfört med kurstoppen 290 kronor. Börsvärdet ligger i dag på 40 miljoner.

För ögonblicket sitter konkursförvaltaren, advokatbyrån Coudert Brothers Schurmann & Grönberg, och förhandlar med en handfull aktörer, "tre till fyra", om en lösning för Deo.com. De hoppas vara klara redan idag, för att hindra personalavhopp. Deo.com har 35 anställda, varav 20 i Sverige.

MNW, som fortfarande äger 24 procent av aktierna, sitter troligen med i förhandlingarna. Bolaget har pendlat i sin inställning till Deo.com, delvis därför att de själva saknat de pengar som behövdes för att få igång verksamheten. Men häromdagen uttryckte ledningen åter intresse för Deo.com.

- Jag tror att någon i branschen tar över vår verksamhet, antingen ett traditionellt skivbolag eller också en nätaktör, som exempelvis italienska Vitaminic, säger Deo.coms VD Peter Almberg.

Varför gick ni i konkurs?

- Jag sade när jag kom in här i oktober att bolaget behöver 35-40 miljoner och vi fick bara in 15, så enkelt är det. Problemet med att vara beroende av utomstående finansiärer är att man till slut ägnar så mycket tid åt att få in kapital att man inte hinner med verksamheten.

Lotta Engzell-Larsson ([email protected])