Spray bantar och säger upp

MIN EKONOMI

Lycosägda nätportalen Spray minskar personalen med 26 personer i Stockholm och lägger ner flera tjänster. Det är konsekvensen av en vikande annonsmarknad kombinerat med hårdare krav på lönsamhet.

Tyska Lycos Europe köpte Sprayportalen under förra hösten. Fram till idag har Spray varit en av koncernens mest brokiga portaler med en rad egenutvecklade tjänster för olika intresseinriktningar.

Men som en följd av dålig annonsförsäljning väljer den svenska ledningen att skära ner verksamheten. Sprays informationschef Fredrik Pallin säger att det är ett lokalt beslut för att uppfylla tidigare budgetmål.

”I en vikande annonskonjunktur måste vi koncentrera oss på de mest lönsamma och populära tjänsterna”, säger han.

26 uppsagda

Konsekvensen blir att 26 personer får lämna sina jobb. Spray förhandlar också om att sälja nätradiostationen Spraydio och tidningen Darling med sammanlagt nio anställda. Kvar blir 122 anställda.

Nedskärningarna innebär att avdelningar som Hälsa, Börs/Ekonomi, Nöje och Mat försvinner från portalen. Istället byggs söktjänsten ut med delar av detta innehåll. Kvar blir också e-post, mobilkanalen och flera så kallade communities.

Spray fortsätter som tidigare med att sälja internetuppkoppling till privatmarknaden samt driva tjänsten Spray Smart som erbjuder avtal för bland annat el och telefoni.

Spray söker sedan en dryg månad efter en permanent VD då Nicholas Högberg i börjna på maj valde att lämna sin post.

Per Agerman ([email protected])