Så ska Samsung slå Ericsson och Nokia

MIN EKONOMI

Cool design, tung marknadsföring och avancerade digital prylar till schyssta priser.

Så ska koreanska Samsung slå de nordiska mobiljättarna Sony och Ericsson i den digitala världen.

Samsung var det varumärke som ökade i värde näst mest förra året. I år lägger koreanerna med ytterligare en miljard kronor på reklam och pr.

Samsungs lilla brandgula.

Samsung är en av vinnarna i den stora varumärkesrevision som Interbrand gör varje år. Samsungs varumärke ökade med 22 procent i värde förra året, från 52 miljarder till 64 miljarder kronor. Bara den amerikanska kaffekedjan Starbucks ökade mer procentuellt sett.

En anledning till språnget i varumärkesvärderingen var att Samsung sponsrade OS i Sydney. En annan orsak är den stora reklam- och PR-budgten på 3,2 miljarder kronor förra året. En budget som ökas med ytterligare en miljard i år.

Målet är att gå om Sony som mest kända varumärke inom konsumentelektronik. Och just mobila terminaler är en nyckelprodukter för att nå det målet.

- Sony är mest känt. Men 2005 ska vi vara det, sa Eric Kim, marknadschef för Samsung, till Forbes i våras.

Trots hotet mot Sony Ericsson, så finns det en intressant svensk uppsida i Samsungs beslutsamhet. Koreanerna har nämligen köpt licens till Ericssons Bluetooth-teknik som väntas finnas i många framtida digitala konsumentprodukter.

Satsar på helt nya produkter

Samsung ska framöver sälja avancerade högmarginalprodukter som röststyrda mobiltelefoner som både är digitala musikspelare och handdatorer. Den digitala tekniken öppnar för rader av nya produkter som de flesta konsumenter kommer att köpa för första gången. Det ger ett varumärke som Samsung en öppning att etablera sig och ta ledande platser i nya produktkategorier, resonerar företaget.

Tekniskt är Samsung välpositionerat. Företaget ligger fyra på listan över bolag med flest patent i USA.

- Vi låg 30 till 40 år efter konkurrenterna i den analoga världen. Nu när allt blir digitalt har alla samma utgångsläge, sa Samsungs VD Jong Young Yon till Forbes i våras.

Prisbelönt formgivning

Förutom marknadsföring och avancerad teknik har koreanerna insett värdet av cool design. Samsung satsar hårt och har vunnit flera designpriser i år. Bland annat brons för en mobiltelefon i årets Idea, som är VM i industridesign. MP3-spelaren Yepp och en digitalkamera med tunn skärm som också är en tv har vunnit andra designtävlingar.

Samsungs position på marknaden är dock inte glasklar. Den påminner något om KF:s Signum, som är kvalitet i klass med marknadsledaren till tio procents lägre pris.

För att effektivare bygga sitt globala märke har all marknadsföring flyttats till en reklambyrå, FCB i New York. FCB producerar global imagestärkande reklam åt Samsung. Sloganen är ”Samsung Digitall: Everyone´s invited”.

Företagets undersökningar visar nämligen att människor är trötta på digitalt snobberi. Samsung vill vara litet mer demokratiska, mer för alla, än till exempel Sony och Philips.

Men trots att Samsung inte är digitala snobbar, så har man ändå nyligen dumpat USA:s största varuhuskejda, Wal-Mart, som återförsäljare. Wal-Mart dög bra när Samsung sålde billiga elektronikprylar, men inte när man ska sälja dyrare högmarginalprodukter. För det anses inte Wal-Mart vara tillräck

Mats Paulsen/Ekonomi24