Lågprisjättarna intar Stockholm

Nästa år kan länet få 30 nya billiga mataffärer

MIN EKONOMI

Tre nya lågpriskedjor är på väg in i Stockholms län.

En tysk, en dansk och en skåning.

Ett 30-tal nya butiker kan öppnas nästa år, med 10-20 procent lägre matpriser.

Aftonbladet har granskat kedjorna och deras lockbeten.

Foto: KRISTER HANSSON
ÖPPNAR TILL VÅREN City Gross är en av de nya lågpriskedjorna som kommer till Stockholm nästa år. Bilden är från Hyllinge.

I går kunde Bergendahlsgruppen, ett familjeägt företag med bas i Skåne, ge besked om att de redan i vår öppnar sin första City Gross vid Kungens kurva.

City Gross skiljer sig från de övriga lågpriskedjorna genom ett betydligt större utbud. De vill inte ens kallas lågprisaffär.

- Vi är en stormarknad med lågt pris, säger Peter Lund, vd på Bergendahls.

City Gross har inte heller egna märkesvaror, utan satsar på de stora kända märkena. På sikt vill de ha tre City Gross i Stockholm, en vid varje infart.

Smalare sortiment

Danska Netto och tyska Lidl har ett mycket smalt sortiment och hög andel egna märkesvaror. Båda planerar butiker i Stockholm nästa år.

Axfoods lågpriskedja Willys har bredare sortiment och mer färskvaror. Butikerna är större och ligger ofta vid infarter och i förorter.

Willys är enda lågpriskedjan som redan finns i Stockholm. Det nya inslaget är Willys Hemma som drog i gång i februari, en smalvariant av Willys med mindre sortiment och beläget i bostadsområden. Konceptet liknar Nettos och Lidls men utbudet är något större.

- Vi hoppas kunna öppna inne i city nästa år, säger Tommy Kvist, vd för Willys Hemma men klagar på de höga hyrorna.

Willys Hemma har inte samma sortiment och priser som Willys.

- I dagsläget är vi något dyrare, eftersom vi är nystartade. Men prisnivån ska ner, säger Tommy Kvist.

Netto, som ägs av Ica Ahold och Dansk supermarked, har hittills satsat på södra Sverige.

Netto kommer

- Det kommer att bli Netto i Stockholm men det är för tidigt att säga när, säger Mark Jensen, vd för Netto i Sverige.

René Lindholm, chef för Lidl i Sverige, svarar inte alls.

Lidl är en jätte i Europa med 4 000 butiker men har inte lyckats komma in på den svenska marknaden. Företaget är extremt hemlighetsfullt. En genomgång av detaljplaner och bygglovsansökningar som SvD gjort visar att Lidl nästa år kan öppna 14 butiker i Stockholms län.

I augusti öppnade Lidl tio butiker i Finland. En analys av A C Nielsen visade att prisnivån på märkesvaror låg 10-15 procent under den genomsnittliga prisnivån i finska butiker. Men där var priserna "verkligen mycket låga", enligt A C Nielsen.

Lägre priser och mindre sortiment

Lågprisjättarna i jämförelse