Saab kan försvinna från Sverige

6 300 jobb i fara

MIN EKONOMI

Saab kan försvinna från Sverige.

Ägaren General Motors har beslutat att mellanstora bilar bara ska tillverkas på en plats i Europa.

Kampen står mellan Trollhättan och tyska Rüsselsheim.

Om Trollhättan förlorar striden om tillverkningen riskerar 6 300 personer förlora jobben.

Blir produktionen däremot kvar i Västsverige betyder det en ordentlig ökning av antalet bilar som ska byggas. För att klara det skulle Saab behöva nyanställa och införa treskift så att kapacitetstaket på 40 bilar per timme ökade till 60 bilar per timme.

– Vi måste jobba hårt för att visa att vi är en konkurrensmässig produktionsort, säger Paul Åkerlund, ordförande i Metalls verkstadsklubb på Saab till aftonbladet.se.

Han är orolig att fabriken i Trollhättan kommer att läggas ner helt om GM väljer att satsa på Rüsselsheim.

– Det behöver inte bli så men risken finns helt klart, säger han.

Tufft för Trollhättan

Saabchefen Peter Augustsson tycker inte att situationen är så dramatisk men erkänner att det blir tufft för Trollhättan om mellanbilstillverkningen flyttas till Tyskland.

- Det innebär inte att fabriken läggs ned, men det skapar en betydligt större osäkerhet än om man har en given produkt i form av nästa generations mellanstora bilar, säger han till TT.

På onsdagen redovisade Saab svaga försäljningssiffror för USA-marknaden. Årets augustiförsäljning i USA är 25 procent lägre än fjolårets. Och för årets första åtta månader har försäljningen minskat med 22 procent jämfört med samma period i fjol.

– Men vi på Trollhättefabriken har haft en väldigt bra utveckling både produktions- och kostnadsmässigt det senaste året, säger Paul Åkerlund.

Han tror att Trollhättan har en god chans att vinna striden om produktionen. Om beslutet fattas på affärsmässiga grunder.

GM:s hjärta ligger i Tyskland

Vad som talar för tyska Rüsselsheim är bland annat att det anses vara GM:s hjärta i Europa och att det redan nu tillverkas större bilvolymer där än i Sverige. Opel som ägs av GM har sitt huvudkontor i Rüsselsheim.

General Motors ledning kommer att fatta det avgörande beslutet under första kvartalet 2005.

Kristian Lindquist

ARTIKELN HANDLAR OM